Czy jesteś Ekspertem Rekrutacji?

Rekruter to zawód rozwoju, dla którego stagnacja jest rzeczą niebezpieczną. W dobie często agresywnej konkurencji między firmami, Rekruter, jako punkt newralgiczny, umieszczony na styku wewnętrznej i zewnętrznej rzeczywistości firmy, powinien być doskonale przygotowany do swojej odpowiedzialnej roli.

Zwykle to właśnie Rekruter redaguje ogłoszenia o pracę, zatem, podobnie jak PR-owiec, ma z ważki wpływ na zewnętrzny wizerunek firmy. Dokonując selekcji aplikacji, decyduje, kto ma szansę przestąpić próg firmy, a kontaktując się z kandydatami, dostarcza im pierwszych wrażeń o firmie, które, zgeneralizowane, utworzą zręby obrazu firmy w ich oczach.

Dobry Rekruter to źródło bezcennych informacji dla kierownictwa firmy. Niestety, kadra zarządzająca nie zawsze uświadamia sobie ten fakt i rzadko korzysta z wiedzy Rekrutera. A to właśnie on doskonale zna konkurencję – wie, z jakich firm pracownicy migrują i jakie wynagrodzenia oferuje konkurencja. Po odpowiednim przygotowaniu, potrafi wydobyć od kandydatów różne wiadomości o zdecydowanie strategicznym znaczeniu dla kadry zarządzającej.

Przykładowo, przeszkolony Rekruter zwraca uwagę na momenty, kiedy kandydat zmienił projekt i potrafi zbadać, co było przyczyną zmiany. Często jest tak, że zmiana jest dyktowana odejściem firmy od technologii, którą uznano za bez przyszłości albo utratą przez firmę konkretnego klienta. Są to wiadomości o bardzo ważnym znaczeniu – sygnalizują „ślepe zaułki technologiczne” – to, w czego rozwój być może nie warto inwestować, lub podpowiadają o kondycji rynkowej i wzajemnych zależnościach konkurencji.

Rekruter to zawód dla ludzi renesansu. Jest to profesja bardzo wszechstronna i wymagająca wiedzy z kilku dziedzin. Można powiedzieć, że dobry Rekruter powinien być psychologiem, negocjatorem, ambasadorem firmy, logistykiem, ekonomem, strategiem i dyplomatą. Rekruter jako jeden z pierwszych wie o każdym nowym wakacie w firmie i o jego powodach, musi zatem umieć dyplomatycznie posługiwać się swoją wiedzą, nie ujawniając jej osobom trzecim. W sposobie bycia Rekruter jest zwykle przyjazny wobec kandydata, ale to nie umniejsza to jego wnikliwości i wrażliwości na detale. Jest mistrzem dialogu – potrafi prowadzić rozmowę tak, by osiągnąć założony cel i zebrać diagnostyczne informacje.

Rekruter zawsze ma konkretną strategię działania: wie, jakie informacje potrzebuje otrzymać od kandydata i jak tego dokona, by kandydat czuł się równym partnerem rozmowy. Potrafi rozpoznać, kiedy kandydat mówi prawdę, a kiedy prawdopodobnie ubarwia rzeczywistość – zna mowę ciała, a ponadto wie, jak szukać potwierdzenia wiarygodności kandydata za pomocą innych dostępnych metod. Umie zbadać osobowość, temperament, motywację kandydata, potrafi ocenić jego ambicje i potrzebę osiągnięć. Potrafi zdecydować, które elementy zachowania i relacji kandydata są prognostykami i pozwalają przewidywać trend rozwojowy i motywację kandydata w przyszłości. Dobry Rekruter jest doskonałym organizatorem, umie efektywnie zarządzać swoim czasem i realizować działania terminowo. W organizacji procesu rekrutacyjnego jest asertywny: realizuje swoje działania skutecznie przy zachowaniu szacunku dla kandydata i respektowaniu jego możliwości dotyczących udziału w rekrutacji.

Rekruter nie boi się negocjacji z kandydatem, a własne działania potrafi zamknąć w określonym budżecie. W razie potrzeby, potrafi wyłonić z rynku dobrą agencję rekrutacyjną, która go wspomoże – potrafi ocenić sytuację rynkową i zdecydować, kiedy sensowna jest pomoc z zewnątrz, umie też sprawdzić skuteczność firmy rekrutacyjnej, zanim zdecyduje się na współpracę.

Rekruter zna potrzeby i preferencje menedżerów, dlatego potrafi im pomóc w decyzjach rekrutacyjnych. Jest świadomy różnic postrzegania życiorysów kandydatów przez Dział HR i Managerów, potrafi więc wziąć je pod uwagę w procesie selekcji CV. Rekruter zna i czuje wartości firmy, co więcej, potrafi identyfikować jednostki, które zasymilują te wartości ze swoją codzienną pracą. Wreszcie, Rekruter zna etykietę zawodu i dobre praktyki dotyczące organizacji procesu rekrutacji.

W Wielkiej Brytanii, gdzie branża rekrutacyjna jest bardzo dobrze rozwinięta (obroty branży za rok 2010 wyniosły  19.7 bilionów funtów, a w poprzednich latach sięgały nawet 26 bilionów funtów), istnieje szereg firm szkoleniowych, których oferta zawiera wyłącznie szkolenia z rekrutacji. Programy szkoleniowe obejmują identyfikację talentów na rynku, nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi kandydatami, umiejętności head-hunterskie, techniki prowadzenia rozmowy rekrutacyjnej, organizację Assessment Centre, techniki badania motywacji, employer branding, wiedzę dla Rekruterów różnych branż, np. dla Rekruterów w firmach IT (niektóre firmy skupiają się wyłącznie na tej grupie Rekruterów i proponują kilka programów szkoleń z samej rekrutacji IT!).

W Polsce nie ma tak wyspecjalizowanych firm szkoleniowych, co świadczy o tym, że nie docenia się jeszcze strategicznego znaczenia rekrutacji. Są jednak firmy (głównie międzynarodowe korporacje), które sprowadzają szkoleniowców z UK, żeby wdrożyć u siebie najnowsze standardy rekrutacyjne i żeby zagwarantować sobie działania rekrutacyjne na europejskim poziomie. Trzeba mieć nadzieję, że trend szkolenia Rekruterów przyjdzie do Polski na dobre, zanim agresywnie działający Rekruterzy i head-hunterzy z Europy Zachodniej nawiążą relacje z większością wybitnych talentów pracujących w polskich firmach… Firmy na Zachodzie Europy nie dość, że często oferują kandydatom lepsze warunki, dzięki kompetentnym Rekruterom, mają również większą łatwość dotarcia do każdego specjalisty na świecie. Łatwo można sobie wyobrazić, co dziś, w dobie otwartych granic, może spowodować przepaść między kompetencjami Rekruterów w Polsce i w Europie Zachodniej.

Autor: Magdalena Moll-Musiał
Najnowszy artykuł