12 powodów upadku firm – cz.2

W pierwszym artykule była mowa o roli obrotów firmy i braku aktywnego pozyskiwania klientów.
Nawet osoba niemająca zielonego pojęcia o strategii i prowadzeniu firmy wymyśli je od razu.

Teraz poznamy powód trzeci i czwarty, które już rzadziej są dostrzegane, a ich efekty pojawiają się zwykle wtedy, gdy jest już za późno. Jeśli zapytamy przeciętnego właściciela firmy czy są ważne, to powie, że oczywiście. Kiedy zapytamy jak w praktyce realizuje je w swojej firmie pozostaje podrapać się po głowie i zaniemówić.

Powód trzeci – Brak ogólnej strategii firmy

Omawiając ten punkt po raz kolejny dojdziemy do wniosku, że temat maglowany jest po raz setny a książki i Internet pękają w szwach od takiej wiedzy. Ok. Pytanie jednak nie brzmi – czy wiem? Pytanie brzmi – jak to realizuję? Wiedzieć to jedno - robić to drugie. „Jeśli nie wiesz dokąd idziesz nie dziw się, że dojdziesz donikąd.”

Swego czasu Jay Abraham zrobił wśród biznesmenów na świecie ankietę o ich strategicznym działaniu. 72% przyznało, że nie działa strategicznie i gasi pożary zamiast podążać w wyznaczonym kierunku. 69% przyznało, że nie ma przewidywalnego przepływu finansowego (cashflow) i codziennie walczy o swoją płynność finansową. Jeśli marzysz o wielkich osiągnięciach spójrz na mrówki i termity, by dowiedzieć się jak wielkie osiągnięcia są w zasięgu ręki, jeśli praca będzie realizowana konsekwentnie i w jednym kierunku.

12 powodów upadku firm – cz.2

Nie musisz być super liderem, mieć wielkich pieniędzy i wiedzy. Napisz strategię, zaplanuj przepływ finansowy i konsekwentnie wdrażaj je w życie a będziesz lepszy od 72% firm na świecie. „Sukces nie jest dziełem przypadku, a cuda to tylko efekty ciężkiej pracy, której się nie widzi bądź nie rozumie.” Dziś strategia jest tym ważniejsza, że zmiany na rynku zaczynają przyspieszać w postępie geometrycznym. Oczekiwania klientów, pomysły konkurencji, nowości techniczne i możliwości finansowe czy logistyczne zmieniają się jak w kalejdoskopie.

Nawet świetnie zorganizowana firma z rewelacyjną strategią nie ma już dziś 100% pewności sukcesu. Firma bez strategii ma jednak 99% szans porażki. 1% zostawmy na wyjątki potwierdzające regułę. Ważne jest jednak, aby strategia była kompletna i obejmowała każdy z obszarów modelu biznesowego. Jeśli firma zacznie się świetnie promować a później nie będzie w stanie obsłużyć większego popytu strzela sobie po prostu w kolano. Konkretna strategia i konsekwentne jej wdrażanie pozwoli na zwiększenie szansy przetrwania na rynku.

Powód czwarty - Brak zarządzania wiedzą 

Czy prezes firmy odważyłby się wykorzystać wiedzę swoich pracowników do zarządzania? Czy doświadczeni pracownicy mogą spokojnie dzielić się wiedzą z młodszymi? Czy wiedza, którą mają pracownicy zostaje w firmie, kiedy odchodzą? …a może w firmie pracują konkretni specjaliści, ale wolą się nie wychylać, żeby nie być wyśmianym, nie dostać więcej obowiązków i nie doprowadzić do sytuacji, że są zbyteczni? Może firma wdrożyła system zarządzania jakością, który sztucznie i przy udziale kosztów podtrzymuje niepotrzebne procedury tylko dlatego, że pracownicy wolą się nie odzywać dla świętego spokoju.

12 powodów upadku firm – cz.2

To wszystko są sytuacje niedopuszczalne w firmie, która chce dziś przetrwać na rynku. Każda osoba w firmie powinna budować wewnętrzną bazę wiedzy. Każda osoba w firmie powinna z takiej wiedzy korzystać. Możliwość wprowadzania swoich pomysłów i wiedzy do organizacji jest często świetnym elementem motywacyjnym. Czerpanie z wiedzy, która w firmie jest wprowadzona to świetny i często darmowy model rozwoju pracowników. Trzeba jednak zapewnić gromadzenie i przepływ wiedzy w firmie. Właśnie dlatego zarządzający czy właściciel powinien zatrudniać ludzi lepszych od siebie. Firma powinna zadbać o to by promować przepływ wiedzy.
Popełnienie błędu jest normalne, ale popełnienie do powtórnie, podczas gdy wszyscy obok mogli mu zapobiec, jest już marnotrawieniem energii i niepotrzebnym kosztem.

Powód trzeci i czwarty są czasem faktycznie niezauważalne na pierwszy rzut oka. Nie widać ich w raportach, nie pokażą ich w bezpośredni sposób cyfry. Jeśli w firmie są pracownicy, którzy nie znają tych systemów, to również oni nic nam nie powiedzą. To może być jak rak, który zżera firmę od środka, ale wyniki są prawidłowe więc nie ma się czym martwić. Pamiętajmy jednak, że wynik to sprawa wtórna. Analizując wyniki widzimy cyfry a na nie już nie ma wpływu. Samo tylko analizowanie cyfr to jest przysłowiowa musztarda po obiedzie.

Analizujmy więc w naszej firmie model działania, a w pierwszej kolejności zabawmy się w piratów i zapytajmy „Kapitanie. Dokąd płyniemy?” Jeśli odpowiedź brzmi tylko - „Przed siebie marynarze” - to chyba tylko w bajkach brzmi to romantycznie. W życiu to pierwszy krok do katastrofy. Kolejna katastrofa czeka nas jeśli każdy trzymać będzie wiedzę dla siebie.

Omawiając w kolejnych artykułach powody upadku firm zobaczymy, że z wyścigiem po sukces firmy jest jak w Formule 1. Moc silnika i szybkość najbardziej ekscytują kibiców. Zwycięstwo jednak to zadbanie o dziesiątki drobnych szczegółów, o których wiedzą jedynie nieliczni wtajemniczeni. Jeśli nie wiesz od czego zacząć pisząc strategię zachęcam do analizy SWOT oraz koncepcji dziewięciu obszarów w tworzeniu modelu biznesowego. Co do przepływu wiedzy to pamiętaj, że potencjał Twojej firmy może okazać się trzykrotnie większy niż sądzisz, jeśli tylko dasz dojść do głosu wiedzy swoich pracowników.
Najnowszy artykuł