12 powodów upadku firm – cz.4

Poznaliśmy już sześć powodów, dla których firma może popaść w kłopoty finansowe bądź po prostu zbankrutować. Czas więc na kolejne. Powód siódmy i ósmy związane są tak naprawdę z liczbą podobnych firm na rynku.
Wyobraźmy sobie, że wysypujemy szklankę ryżu na stół i chcemy wybrać jedno ziarenko. Jakie jest prawdopodobieństwo, że każde z nich zostanie wybrane? Jest ich setki, wszystkie identycznego kształtu, koloru, masy. Wysypują się w różnej kolejności w zależności od ruchu szklanki i nie mają absolutnie żadnego wpływu na to czy zostaną wybrane. Pozostaje tylko przypadek, który przyrównać można do losu na loterii. Czy naprawdę chcesz, aby oferta Twojej firmy była wybierana w podobny sposób?

12 powodów upadku firm – cz.4

Jeśli sprzedajesz nuklearne baterie do odrzutowych butów to być może jesteś jedyny na rynku, ale gdy zajmujesz się inną branżą, to podobnych bądź identycznych firm jest mnóstwo. Dlaczego więc chcesz dla pozyskania klientów robić dokładnie to samo, co oni i być skazany na ślepy los?
 
Powód siódmy – Naśladowanie metod zdobywania klientów

Kiedy Twoja ulotka jest jedną z, trzydziestu, która ląduje w skrzynce, możesz być pewny, że większość nawet jej nie przeczyta. Jeśli Twoi telemarketerzy dzwonią do klientów prosząc o możliwość wysłania oferty, a później przesyłają standardowy plik w PDF-ie, to często nawet automatycznie trafi on do spamu. Jeśli Twoje hasło reklamowe brzmi jak tysiące innych wśród reklam telewizyjnych, to widzowie nie pamiętają Twojej firmy zanim skończy się blok reklamowy.

Jednym słowem – jeśli jedziesz tą samą drogą co inni to musisz trafić na korek. Docieraj więc do swoich klientów inaczej. Tu liczy się podejście inne, bardziej nietypowe, niszowe czy kreatywne. Wieszaj balony na wycieraczkach zamiast ulotek, skorzystaj z networkingu, organizuj spotkania czy konferencje, spraw, aby Twoi potencjalni klienci znaleźli Twoją firmę w innym miejscu, czasie i w inny sposób. Działaj tak, aby komunikat promocyjny nie był zagłuszony przez setki innych. Nie sposób podawać tutaj konkretnych pomysłów, bo to zależy od branży, grupy docelowej, sposobu spędzania czasu i zachowań osób decydujących o skorzystaniu z oferty. Jedno jest pewne. Trzeba iść zupełnie inną drogą.

12 powodów upadku firm – cz.4

Powód ósmy - Brak wyróżnienia na rynku

Jeśli już dotarłeś ze swoim komunikatem do klientów pozostaje następne pytanie - dlaczego klient miałby kupować właśnie u ciebie? Jeśli jesteś taki sam jak inni i niczym się nie wyróżniasz, to masz mniejsze szanse na sukces. Jeśli jakość obsługi klienta również nie jest na szczególnym poziomie, to jesteś po prostu jednym z wielu. Jednym z tych, którzy raczej w pamięć klientów nie zapadają.

Co możesz dać więcej, lepiej, inaczej, ciekawiej czy bardziej nietypowo niż inni? Klienci biznesowi zapytają na pewno „jak Państwa produkt podniesie i zyski?”. Przyda się również jakieś ciekawe, bardziej wyróżniające się hasło reklamowe. Jedno z ciekawszych, jakie słyszałem, należało do firmy, która zajmowała się certyfikacją przeciwpożarową. Firma zapewniała, że „pozwoli, aby firmy klientów spaliły się zgodnie z przepisami”.

Dziś każda firma mówi, że jest najlepsza, najtańsza i ma najlepsze produkty. Wyróżnikiem może być opakowanie, sposób dystrybucji, edycje limitowane, nietypowy serwis, nietypowa forma sprzedaży oraz wiele innych szczegółów. Wyróżnij się albo zgiń. Takim hasłem można podsumować ósmy powód upadku firm.

12 powodów upadku firm – cz.4

Podsumowując:

Docieraj do klientów drogami, którymi nikt wcześniej nie wykorzystał oraz spraw, byś był jedyny w swoim rodzaju. Masz wtedy większą szansę, że klienci wybiorą właśnie Ciebie. Gwarancji nie ma.
 
Najnowszy artykuł