Kto oczaruje Twoich klientów? | artykuł ProOptima

Ostatnio coraz więcej mówi się o tym, jaką wartość ma zadbanie o satysfakcję klienta. Jednak wiele wskazuje na to, że zadowolony klient to zdecydowanie za mało.

Employee Net Promoter Score eNPS

Aby go zatrzymać trzeba go zachwycić, wręcz oczarować. Czy warto teraz podjąć ten wysiłek, gdy pozyskanie coraz to nowych klientów staje się znacznie trudniejsze? Czy w ten sposób można zadbać o lojalność klientów?

A pracownicy? Czy zadowoleni pracownicy przynoszą realne korzyści firmie? Czy zadowolenie pracownika przekłada się na jego lojalność?

Niedawne badania wskazują, że satysfakcja pracowników nie przekłada się bezpośrednio na ich produktywność. Zadowolenie z pracy może być jedynie pustą deklaracją, z której nie wynikają zachowania wobec klientów i współpracowników. Znacznie większy wpływ na produktywność pracowników ma ich motywacja i zaangażowanie w pracę, gdyż one przejawiają się w konkretnych zachowaniach w stosunku do klientów. Zaobserwowano, że zaangażowanie pracowników ma dwa razy większy wpływ na decyzje zakupowe klientów niż poziom satysfakcji pracowników. Co więcej, wzrost zaangażowania pracowników o 1 punkt prowadził do miesięcznego wzrostu sprzedaży o $200,000 w sklepie i spadku poziomu absencji.

Czy warto mierzyć poziom satysfakcji pracowników?

Wydaje się, że bardziej miarodajnym wskaźnikiem jest poziom ich lojalności. Lepiej więc badać prawdopodobieństwo, że pracownik poleci innym firmę, jako dobre miejsce pracy. Dla poziomu lojalności pracowników ważne są też kwestie współpracy, kultury organizacji, możliwości rozwoju pracowników, zaangażowania pracowników w strategię, misję i wizję firmy, koncentracji na kliencie, efektywności zarządzania, a także obszary, na które pracownicy się skarżą.

Lojalny pracownik a lojalny klient

Intuicja podpowiada, że pracownicy, którzy lubią swoje miejsce pracy i dobrze się w nim czują, pracują lepiej. Do podobnych wniosków skłaniają też wyniki badań. Według Walker Information zdecydowana większość (92%) lojalnych pracowników obsługuje klientów powyżej postawionych im wymagań lub w pełni je realizując. Natomiast pracownicy niezadowoleni z pracy prawie o połowę rzadziej (54%) wywiązują się ze swoich obowiązków w pełni lub powyżej oczekiwań.

Podobnie, inne badania Walker Information i Hudson Institute nad lojalnością pracowników ukazały, że tylko 24% pracowników uważało się za prawdziwie lojalnych, zaangażowanych w organizację i jej cele, planujących pozostać w tej pracy jeszcze minimum 2 lata. 33% pracowników było niezwiązanych z firmą i planowało odejść w najbliższym czasie, a 39% planowało zostać w organizacji, jednak nie byli do niej przywiązani. Brak pełnego zaangażowania wiązał się z małym zaangażowaniem w kontakty z innymi pracownikami i z klientami, w realizowanie misji organizacji, jej celów i strategii.

Ten brak zaangażowania pracowników miał również wpływ na lojalność klientów.

Zaobserwowano, że wyniki badań lojalności pracowników to często lustrzane odbicie nastrojów i lojalności klientów. Przykładowo, w regionie, gdzie utrata pracowników i klientów jest wysoka, badania lojalności i zaangażowania pracowników wskazują na zdecydowanie niższy niż gdzie indziej poziom współpracy i komunikacji w zespole. Badania satysfakcji klientów analogicznie wskazują na niezadowolenie z komunikacji z klientem i sposobu odpowiedzi na jego potrzeby. Problemy z zaangażowaniem i lojalnością pracowników szybko przekładają się na niekorzystne relacje z klientami.

Badania wykazały też, że istnieją bezpośrednie i policzalne powiązania między oceną jakości obsługi klienta (satysfakcja i lojalność klienta) a czynnikami dotyczącymi pracowników (satysfakcja, entuzjazm, lojalność, zaangażowanie, dopasowanie, jakość usług) i wynikami finansowymi firmy.

Jeśli firma stawia na pierwszym miejscu swoich pracowników, rezultaty są spektakularne. Pracownicy autentycznie angażują się w świadczenie usług/obsługę klientów i tego nie da się podrobić. Pracownicy nie postawią klienta na pierwszym miejscu, tylko dlatego, że pracodawca tego od nich oczekuje. Nie oznacza to następującego przepisu: wybierz pracowników, porzuć klientów. Raczej: postaw na swoich pracowników ze względu na Waszych klientów. W ten sposób wszyscy skorzystają.

Jak rozwijać lojalność pracowników?

  • Buduj klimat obustronnego zaufania.
  • Zapewnij każdemu pracownikowi indywidualną ścieżkę kariery.
  • Trenuj pracowników, ucz, pozwól im się rozwijać.
  • Daj im często informacje zwrotne, nie czekaj do oceny okresowej.
  • Poszukuj informacji od pracowników, spotykaj się z nimi, wysłuchaj ich problemów.
  • Pytaj pracowników o ich potrzeby.
  • Rozpoznawaj i nagradzaj inicjatywę.
  • Buduj przyjazną kulturę organizacji.
  • Zatrudniaj odpowiednich ludzi pasujących do wartości firmy, aby dobrze się w niej czuli i efektywnie pracowali.

Jeśli nie zadbasz o swoich pracowników, oni nie zadbają o Waszych klientów.

Powrót do kategorii:

Przeczytaj więcej na ten temat:

Nowa rola HR – od czego zaczac po Kryzysie - WEBINAR 17.06.2020

Human Resources

Nowa rola HR – od czego zacząć po kryzysie?

Nowa rola HR – od czego zacząć po kryzysie? Dotychczasowe działania HR…

Gdy opadnie kurz... czyli działania po ocenie 360 stopni | artykuł ProOptima

Human Resources

Gdy opadnie kurz… czyli działania po ocenie 360 stopni

Projekt “ocena 360 stopni” dobiega końca, uff… Nasze wysiłki i mobilizacja…

Ocena 360 stopni: przezytek droga na skroty czy punkt odniesienia dla przyszlych dzialan? HR ocena kompetencji manedzerow szkolenie ProOptima

Human Resources

Ocena 360 stopni: przeżytek, droga na skróty czy punkt odniesienia dla przyszłych działań?

Ocenę 360 stopni można analizować z różnych punktów widzenia, powstało wiele…

Planowanie sciezki kariery zawodowej i samorozwoj zdobywanie doswiadczen umiejetnosci kariera szkolenie ProOptima

Human Resources

Planowanie ścieżki kariery zawodowej i samorozwój

XXI wiek to nie tylko nowinki techniczne, to także okres, w którym gospodarka bardzo szybko zmienia…

Employee Experience Management – aktualny trend w HR Human Resources kultura feedbacku well-being zarzadzanie doswiadczeniami pracownikow szkolenia ProOptima

Human Resources

Employee Experience Management – aktualny trend w HR

Employee Experience to przyszłość HR, która już zaczyna się urzeczywistniać. Kolejne badania…

Ocena 360 stopni - lustro w którym warto przeglądać się umiejętnie HR ocena 360 stopni feedback odpowiedź zwrotna szkolenie ProOptima

Human Resources

Ocena 360 stopni – lustro, w którym warto przeglądać się umiejętnie

Ocena kompetencji metodą 360 stopni jest dla organizacji jak lustro,…