6 działań, by szkolenia dla pracowników naprawdę zwiększały ich kompetencje | ProOptima

„Nie samym szkoleniem rośnie firma” …czyli dlaczego zdobywanie wiedzy to nie wszystko.

Skuteczne szkolenia miękkie

Aktualny rynek rozpędził się do ekstremalnych prędkości i wiele firm nie nadąża za zmianami. W dzisiejszym świecie szkolenia nie są już po to, aby zdobyć przewagę nad konkurencją, a po to, by nie zostać w tyle. Praktyczna wiedza jest oczywiście potrzebna, ale nawet cała seria szkoleń podnoszących kompetencje pracownika, jeśli nie są ujęte w odpowiedni projekt, może niewiele pomóc. Przyrównać można to do półki, na którą dokładamy książki, z których nie ma możliwości skorzystać.

Na szkoleniach można uzyskać wiedzę, przećwiczyć umiejętności, zmienić postawę, spojrzeć na konkretny temat z innej perspektywy, ale to nie szkolenia naprawią firmy.

Wiele szkoleń przeprowadzanych jest nawet bez stosownego rozpoznania potrzeb i bez podsumowania czy propozycji dalszych działań.
Co więc należy zrobić, aby inwestycja w szkolenia naprawdę zmieniła coś w firmie?
Teoretycznie nie ma tu wielkiej filozofii. Zwykle rozwiązania trudnych spraw są bardzo proste. Problem raczej polega zwykle na tym, że proste rozwiązania są trudne do wdrożenia. Dlaczego trudne? Stare przyzwyczajania, narzekanie, że się nie uda, brak wizji, kłótnie w zespole, brak wytrwałości, ciągłe zmiany podejścia i wiele wiele innych.

Co po kolei warto zrobić:

  1. Firma musi mieś strategię – pomocne będzie już samo opisanie obszarów modelu biznesowego tak, by wiadomo było do czego dążymy.
  2. Profesjonalna firma szkoleniowa z właściwymi specjalistami – tu mamy gwarancję, że firmą zajmą się osoby mające do zaproponowania coś więcej niż tylko wiedzę. Chodzi o cały model wdrożenia zmian. Proces dotykający każdy zakamarek w firmie i to we właściwy sposób.
  3. Odpowiednie rozpoznanie potrzeb – jeśli mamy strategię, to na podstawie stosownego audytu widać na ile sposób działania firmy i jej zasoby są wystarczające by uzyskać zakładane wyniki.
  4. Zaplanowany proces poprawy działania firmy – lista konkretnych działań odpowiednio poukładana w projekt. Tu mamy wiele różnych zadań – szkolenia, coaching indywidualny, mentoring, strategie, zbudowanie modelu biznesowego, wprowadzenie odpowiednich systemów zarządzania jakością, przepływ informacji w firmie oraz spotkania strategiczne dla ustalania kolejnych etapów zmian.
  5. Właściwy sposób badania postępów, analizowania oraz wprowadzania korekt w działaniach doradczych
  6. Sposób wdrożenia na stałe nowo wypracowanych sposobów działania, aby nie trzeba było non stop do nich wracać.

Taki model działania to oczywiście tylko poglądowo przedstawiony możliwy scenariusz. Chodzi mi o pokazanie, że szkolenia nie są od strategicznych zmian w firmie. Są tylko jednym z narzędzi, które się używa w takich zmianach. Na szkoleniach dostarczamy wiedzę, zmieniamy postawę, ćwiczymy umiejętności, ale do „dłubania w strategii” i osiągania większych wyników potrzeba już bardziej długofalowego i zaplanowanego procesu.

Warto więc już na początku myśleć o strategii i dobrać odpowiednich specjalistów, którzy sprawią, że pieniądze wydane na szkolenia będą dobrą inwestycją.

Powrót do kategorii:

Przeczytaj więcej na ten temat:

Employee Experience Doświadczenia pracownika w miejscu pracy a wpływ na budowanie doświadczeń klienta

Human Resources

Employee Experience a wpływ na budowanie Customer Experience

Czy wiecie jaka firma ma najwyższy wskaźnik NPS czyli wskaźnik lojalnych, skłonnych…

Różnorodność (diversity), włączenie (inkluzja) czyli D&I a zaangażowanie pracowników i biznes

Lider i jego zespół

Jak praktycznie podejść do tematu różnorodności i inkluzji, żeby wzmocnić zaangażowanie pracowników i szybciej reagować na zmiany rynkowe?

Różnorodność (Diversity), włączenie (Inclusion) czyli D&I a zaangażowanie pracowników i biznes Na…

rozmowa menedzera z pracownikiem pomaga w budowaniu Employee Experience szkolenie ProOptima

Human Resources

3 działania, które pozwolą zadbać o doskonały poziom Employee Experience

Zaangażowanie pracowników budują konkretni menedżerowie. Zarząd podejmując strategiczne decyzje a bezpośredni…

zaangazowanie pracownikow w prace jest krytycznie wazne dla firm.jpg

Zdobyć i dbać o klienta

Trendy Employee Experience. Ilu pracowników jest naprawdę zaangażowanych w swoją pracę?

Wiele wskazuje na to, że w z roku na rok jednym z najważniejszych wyzwań dla…

Śmierć czy przetrwanie modeli kompetencyjnych w ocenie WEBINAR

Human Resources

Śmierć czy przetrwanie modeli kompetencyjnych w ocenie WEBINAR

Ostatni rok przyspieszył transformację systemów ocen pracowników, która powoli docierała…

Ocena 360 w zdalnym środowisku pracy

Human Resources

Oceny 360 stopni dla zespołów zdalnych i hybrydowych?

Początek roku w wielu firmach wiąże się z oceną pracownika. W wielu –…