Gdy menedżer potrzebuje czegoś więcej!
Podczas szkoleń grupowych czas i uwaga trenera dzielona jest na 6 a nawet 11 innych uczestników. Oznacza to mało zindywidualizowane i ograniczone w czasie doświadczenie rozwojowe. By w takim przypadku osiągnąć rezultat w postaci zmiany zachowań i postawy menedżera trzeba długiego czasu, a dodatkowo dużej automotywacji menedżera. Menedżer bowiem po powrocie ze szkolenia musi inwestować swój czas w dalszy rozwój umiejętności zainicjowanych szkoleniem.
Czy menedżerowie mają na to czas? Czy bieżące wyzwania zarządzania pozwolą im na koncentrację na własnym rozwoju? Z doświadczenie wiemy, że są to wyjątki. By w krótszym czasie osiągnąć cel rozwoju: zmianę z zachowaniach czy postawie potrzebne jest inne rozwiązanie.
Miałem okazję pracować z Tomaszem i ProOptimą przy kilku projektach przygotowanych dla indywidualne potrzeby. Tomasz wspierał nas także jako coach pracujący z zespołem menadżerów. Tomasz to profesjonalista, świetnie przygotowany do pracy z ludźmi. Każdy projekt zaczyna od szczegółowego poznania potrzeb. Cenię go za wiedzę i doświadczenie, otwartość na informację zwrotną ale także umiejętność dawania informacji zwrotnej.
Rozwiązaniem jest Indywidualny Program Rozwojowy – IPR:
- To wysoce zindywidualizowany proces oparty o bliską, niezwykle intensywną relację trenera-coacha, który 100% uwagi poświęca na rozwój menedżera.
- To zaprojektowane doświadczenie rozwojowe pod potrzeby konkretnego menedżera i cel biznesowy, jaki przed jakim ten stoi.
- To ciągły wysoce spersonalizowany i ciągły feedback ze strony trenera-coacha.
- To dopasowanie czasu trwania, interwałów pracy do grafiku menedżera.
- Shadowing – w ramach którego trener towarzyszy menedżerowi w jego normalnym dniu pracy (np. podczas spotkania z zespołem, kluczowym klientem, trudnej rozmowy z pracownikiem).
- Obserwacja zachowań menedżera, która umożliwia analizę przyczyn niższej od oczekiwanej efektywności menedżera.
- Krótkie sesje feedbackowe, które inspirują menedżera do nawet natychmiastowych zmian w zachowaniu.
- Pogłębiające wgląd sesje coachingowe, które intensyfikują pracę rozwojową.
- Krótkie sesje szkoleniowe – edukacyjne, skoncentrowane na odkrytych lukach w wiedzy czy umiejętnościach menedżera w precyzyjnie zdefiniowanych obszarach.
- Zadania rozwojowe między sesjami shadowingu czy coachingu.
- Intensywna, osobista relacja z doświadczonym we wspieraniu rozwoju menedżerów trenera-coacha.
Podsumowanie
Ta unikalna kompozycja czynników sprawia, że Indywidualny Program Rozwojowy pozwala osiągnąć spektakularne rezultaty rozwojowe, wśród menedżerów mających odwagę zmierzyć się ze swoimi ograniczeniami, bez taryfy ulgowej, jaką dają często szkolenia grupowe.
Model Indywidualnych Programów Rozwojowych (IPR) jest odpowiedzią na stawiane przez biznes wyzwania i problem braku czasu u wysoko umiejscowionych w strukturze menedżerów.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.