Jaka jest jakość komunikacji w relacjach pracowników we współczesnych firmach w Polsce?
Otwarta komunikacja w miejscu pracy to podstawa zdrowych relacji, efektywnej współpracy i innowacyjności. Jednak we współczesnych firmach, w Polsce dominuje komunikacja, którą można określić pozostawiająca do życzenia!
Dostępne badania i raporty pokazują zróżnicowany obraz, z pewnymi trendami i wyzwaniami.
Wyniki badań dotyczących komunikacji w polskich firmach pokazują nieciekawą sytuację, i tak:
- Tylko 44% pracowników uważa, że ich głos jest słyszany w firmie. Istnieją znaczące różnice między branżami i wielkością firm. Im mniejsze firmy i słabsza kultura zarządzania tym gorsza jakościowo komunikacja – II Badanie Komunikacji Wewnętrznej w Polsce 2023″ (iComms)
- Zdaniem pracowników dobry menedżer powinien być otwarty, komunikatywny i umieć aktywnie słuchać a tego nie potrafi robić. Wielu pracowników wskazuje na brak empatii i „ludzkiej twarzy” w relacjach z przełożonymi. Badanie Hays Poland „Relacje pracowników z przełożonymi” (2021)
- 25% pracowników uważa, że ich szefom brakuje kompetencji komunikacyjnych a pandemia uwypukliła problemy z komunikacją, zwłaszcza w firmach pracujących zdalnie – Badanie GoodHabitz i Markteffect (2020)
- Jedynie 10% pracowników jest zaangażowanych – jak pokazują badania Gallupa dt. zaangażowania pracowników pokazują, ze Polska jest na dalekim 32 miejscu i daleko, daleko poniżej średniej globalnej (obecnie na poziomie 23% )
- Tylko „- 10” wynosi wskaźnik eNPSw Ogólnopolskich Badaniach Satysfakcji z Pracy realizowanych przez Grupę LP i firmę badawczą Openfield
Nasilające trendy i związane z tym wyzwania można ująć w następujące tezy:
- Rosnące oczekiwania pracowników: Pracownicy oczekują otwartej, dwukierunkowej komunikacji, w której ich głos będzie słyszany i uwzględniany.
- Znaczenie autentyczności: Pracownicy cenią autentyczność i transparentność w komunikacji z przełożonymi. Oczekują jej w relacjach z szefem.
- Rozwój kompetencji komunikacyjnych: Zarówno menedżerowie, jak i pracownicy potrzebują rozwijać kompetencje komunikacyjne, aby radzić sobie z wyzwaniami współczesnego świata pracy.
- Istnieje krytycznie ważna potrzeba poprawy jakości komunikacji, zwłaszcza w zakresie aktywnego słuchania, empatii i budowania zaufania.
Po co firmie szkolenie doskonalące umiejętności empatycznej komunikacji bez przemocy?
Szkolenie doskonalące umiejętności komunikacji bez przemocy (NVC) może przynieść firmie szereg korzyści, wpływających na poprawę relacji międzyludzkich, efektywność pracy i ogólną atmosferę w organizacji. Oto kilka kluczowych powodów, dla których warto zainwestować w takie szkolenie:
1. Poprawa relacji interpersonalnych:
- Budowanie zaufania i szacunku: NVC kładzie nacisk na empatię, autentyczność i szacunek w komunikacji, co sprzyja budowaniu silniejszych i zdrowszych relacji między pracownikami.
- Redukcja konfliktów: NVC uczy konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, skupiając się na potrzebach wszystkich stron i poszukiwaniu rozwiązań satysfakcjonujących dla wszystkich.
- Współpraca i zrozumienie: NVC promuje jasną i empatyczną komunikację, co ułatwia współpracę i wzajemne zrozumienie w zespole.
2. Zwiększenie efektywności pracy:
- Lepsza komunikacja: NVC pomaga w jasnym i precyzyjnym wyrażaniu swoich myśli, uczuć i potrzeb, co zmniejsza ryzyko nieporozumień i konfliktów.
- Motywacja i zaangażowanie: Kiedy pracownicy czują się słyszani i zrozumiani, ich motywacja i zaangażowanie w pracę wzrasta.
- Kreatywność i innowacyjność: Otwarta i empatyczna komunikacja sprzyja dzieleniu się pomysłami i tworzeniu innowacyjnych rozwiązań.
3. Poprawa atmosfery w pracy:
- Redukcja stresu: NVC pomaga w radzeniu sobie z trudnymi emocjami i stresem, co przekłada się na lepsze samopoczucie pracowników.
- Wsparcie i wzajemna pomoc: NVC promuje kulturę wsparcia i wzajemnej pomocy, w której pracownicy czują się bezpiecznie i komfortowo.
- Poczucie przynależności: NVC pomaga w budowaniu poczucia przynależności do zespołu i organizacji.
4. Korzyści dla klientów:
- Lepsza obsługa klienta: Pracownicy stosujący NVC są bardziej empatyczni i skuteczni w komunikacji z klientami, co przekłada się na wyższy poziom satysfakcji klientów.
- Budowanie trwałych relacji z klientami: NVC pomaga w budowaniu trwałych relacji z klientami opartych na zaufaniu i wzajemnym szacunku.
Podsumowując, szkolenie doskonalące umiejętności komunikacji bez przemocy może przynieść firmie wiele korzyści, zarówno w zakresie relacji międzyludzkich, jak i efektywności pracy. Inwestycja w takie szkolenie to inwestycja w rozwój pracowników i sukces organizacji.
Tematyka i cele szkolenia
Czyli czego nauczysz się na szkoleniu. Czego dowiesz się, jakie umiejętności rozwiniesz i jaką postawę będziesz kształtować dzięki szkoleniu z empatycznej komunikacji NVC?
Szkolenie z komunikacji Nonviolent Communication (NVC), zwanej również Porozumieniem bez Przemocy swoje cele w kategoriach: wiedza, umiejętności i postawa. I tak:
Cele w kategorii WIEDZA:
- Zrozumienie podstawowych założeń NVC: Uczestnicy powinni poznać filozofię NVC, jej kluczowe elementy (obserwacja, uczucia, potrzeby, prośby) oraz korzyści płynące z jej stosowania.
- Znajomość modelu 4 kroków NVC: Uczestnicy powinni umieć rozróżnić i nazwać każdy z czterech kroków komunikacji NVC oraz zrozumieć ich wzajemne zależności.
- Świadomość języka „wilka” i „żyrafy”: Uczestnicy powinni nauczyć się rozpoznawać i unikać języka „wilka” (języka ocen, krytyki, oskarżeń), a w zamian stosować język „żyrafy” (język empatii, szacunku, jasności).
- Zrozumienie roli empatii w komunikacji: Uczestnicy powinni dowiedzieć się, jak empatia wpływa na jakość komunikacji i budowanie relacji, oraz jak rozwijać w sobie postawę empatyczną.
- Znajomość typowych blokad w komunikacji: Uczestnicy powinni poznać najczęstsze bariery w komunikacji empatycznej, takie jak: osądzanie, moralizowanie, uogólnianie, itp., oraz nauczyć się je rozpoznawać.
Cele w kategorii UMIEJĘTNOŚCI:
- Stosowanie modelu 4 kroków NVC w praktyce: Uczestnicy powinni nabyć umiejętność praktycznego stosowania modelu NVC w różnych sytuacjach komunikacyjnych, zarówno w mowie, jak i w piśmie.
- Aktywne słuchanie: Uczestnicy powinni nauczyć się słuchać z empatią, czyli skupiać się na zrozumieniu potrzeb i uczuć rozmówcy, a nie tylko na treści jego słów.
- Wyrażanie swoich uczuć i potrzeb w sposób jasny i empatyczny: Uczestnicy powinni nabyć umiejętność nazywania i wyrażania swoich uczuć i potrzeb w sposób, który nie rani i nie oskarża innych.
- Formułowanie próśb w sposób konkretny i realistyczny: Uczestnicy powinni nauczyć się formułować prośby w sposób, który zwiększa szansę na ich spełnienie, a jednocześnie szanuje autonomię rozmówcy.
- Radzenie sobie z trudnymi emocjami: Uczestnicy powinni nauczyć się rozpoznawać i radzić sobie z trudnymi emocjami, takimi jak złość, frustracja, lęk, zarówno u siebie, jak i u innych.
- Przekształcanie języka „wilka” na język „żyrafy”: Uczestnicy powinni nabyć umiejętność przekształcania swoich myśli i wypowiedzi z języka oceniającego i krytykującego na język empatyczny i budujący.
- Rozwiązywanie konfliktów w sposób konstruktywny: Uczestnicy powinni nauczyć się stosować NVC do rozwiązywania konfliktów w sposób satysfakcjonujący dla obu stron.
Cele w kategorii POSTAWA:
- Otwartość na dialog i współpracę: Uczestnicy powinni rozwinąć w sobie postawę otwartości na dialog i gotowość do poszukiwania rozwiązań, które zaspokajają potrzeby wszystkich stron.
- Szacunek dla siebie i innych: Uczestnicy powinni nauczyć się traktować siebie i innych z szacunkiem, niezależnie od różnic zdań i poglądów.
- Odpowiedzialność za swoje emocje i potrzeby: Uczestnicy powinni zrozumieć, że są odpowiedzialni za swoje emocje i potrzeby, a nie inni ludzie.
- Poczucie własnej wartości: Uczestnicy powinni wzmocnić poczucie własnej wartości i wiarę w swoje możliwości.
- Empatia: Uczestnicy powinni rozwinąć w sobie empatię, czyli zdolność do wczuwania się w sytuację i emocje innych ludzi.
- Autentyczność: Uczestnicy powinni nauczyć się wyrażać siebie w sposób autentyczny i szczery, bez obawy przed oceną.
Program:
Dzień 1 – Zapoznanie się z koncepcją
Wprowadzenie
- Historia i pojęcia ważne w koncepcji NVC.
- Korzyści z komunikacji NVC dla danej grupy zawodowej.
- 4 kroki komunikacji NVC.
Obserwacja w komunikacji NVC
- Obserwacja a ocena.
- Jak mówić językiem obserwacji.
Emocje w komunikacji NVC
- Emocje faktyczne i emocje rzekome.
- Czym faktycznie jest emocja? – techniki samoświadomości i rozpoznawania emocji w ciele
- Jak mówić o własnych emocjach w przestrzeni zawodowej.
Potrzeba w komunikacji NVC
- Potrzeba jako źródło emocji.
- Lista potrzeb Rosenberga.
- Jak komunikować z poziomu potrzeb?
Prośba w komunikacji NVC
- Różnica między prośbą o żądaniem.
- Formułowanie konkretnych próśb.
Dzień II – praktykowanie NVC w różnych obszarach – konflikt, nadawanie, słuchanie, wyrażanie gniewu, chwalenie i krytykowanie.
Źródła konfliktu a komunikacja NVC
- Różnice pomiędzy komunikacją z poziomu potrzeb a komunikacją z poziomu strategii.
- Nawiązanie empatycznego kontaktu – pierwszy krok rozwiązywania konfliktów.
- NVC jako narzędzie do konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
Komunikat nadawany w NVC
- Intruzja słowna czyli słowa zakazane.
- Komunikacja nieeskalująca emocji.
Komunikat przyjmowany w NVC
- Teatr mentalny – czyli w co gra nasz mózg kiedy słucha.
- Warsztat słuchania.
Ćwiczenia praktyczne
- Wyrażanie gniewu.
- Sztuka chwalenia i krytykowania.
Korzyści na poziomie indywidualnym. Komunikacja z wykorzystaniem modelu NVC z perspektywy uczestnika.
Uczestnicy poznają:
- model NVC i jego zastosowanie w komunikacji interpersonalnej;
- listę emocji i potrzeb;
- korzyści wynikające ze stosowania modelu NVC;
- definicję i przykłady intruzji słownej;
- narzędzia empatycznego słuchania;
- zastosowanie modelu NVC w rozwiązywaniu konfliktów.
Uczestnicy nabędą umiejętności:
- bycia uważnym na swoje słowa i zachowania;
- komunikowania się z intencją porozumienia;
- mówienia o swoich emocjach i potrzebach;
- wyrażania próśb;
- bycia szczerym, bez ranienia drugiej osoby;
- lepszego radzenia sobie z konfliktami;
- budowania relacji opartych na szacunku i zrozumieniu;
- mówienia swojego zdania tak, by inni zrozumieli i się nie złościli;
- zadawania pytań tak, by lepiej zrozumieć innych i nie doprowadzić do kłótni;
- słyszenia tego, co inni naprawdę próbują powiedzieć;
- kontrolowania emocji, kiedy poglądy drugiej osoby denerwują;
- prowadzenia rozmowy tak, by wzmocnić relacje;
- wyrażania gniewu, pochwał i krytyki przy użyciu modelu NVC.
Uczestnicy będą pracować nad postawą:
- otwartości i transparentności w komunikacji;
- empatii i szacunku dla drugiej osoby.
Korzyści na poziomie organizacji. Wdrażanie modelu NVC w organizacjach wspiera:
- skuteczność komunikacji interpersonalnej;
- motywowaniem ludzi do współdziałania;
- konstruktywne rozwiązywanie konfliktów;
- budowania środowiska inkluzywnego i włączającego zwiększającego poziom przynależności do organizacji;
- budowanie dobrych relacji i atmosfery w pracy.
Agata Rutkowska
Zdobyła kilkunastoletnie doświadczenie na stanowiskach menedżerskich różnego szczebla. Zarządzała kilkoma firmami (także własnymi). Posiada doświadczenie w budowaniu i wdrażaniu programów oraz prowadzeniu szkoleń, procesów certyfikacji oraz egzaminów kompetencji sprzedażowych. Od 18 lat przygotowuje i wdraża również pełne programy rozwojowe przez rekrutacje, onboarding, proces certyfikacji kompetencji na stanowiskach, po zarządzanie zespołem i kompetencjami w oparciu o profile kompetencyjne.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.