Wyzwanie menedżera
Menedżerem nikt się nie rodzi. Nierzadko specjaliści, fachowcy w swoim obszarze czy dziale z dnia na dzień stają się szefami tylko dla tego, że są świetnymi ekspertami. Mają często lata doświadczeń pracy w firmie, ogarniają setki problemów, znają blaski i cienie funkcjonowania działu czy firmy oraz ludzi w zespole.
Ale czy będą dobrymi szefami?
Właściciele czy zarządy wybierają takich ludzi kierując się często złudną nadzieją, że będą tak samo dobrymi liderami. Często jednak nie są. Owszem mogą uczyć się w boju narzędzi zarządzania ludźmi, hartować w ogniu wyzwań swoją postawę, budować samoświadomość szefa z czasem ale czy nie będzie to zbyt kosztowe dla firmy? Czy popełniane błędy nauczą ich szybko sztuki zarządzania ludźmi?
Czy nie lepiej jest podejść do tematu metodycznie i w planowy sposób rozwijać umiejętności i kształtować postawę lidera – nowoczesnego, radzącego sobie w czasach VUCA i BANI, radzącego sobie z samym sobą i ludźmi, którzy są z pokolenia X, Y, Z i … kolejnego jeszcze? Zarządzania ludźmi można się nauczyć. Warto w tym celu realizować Akademię menedżera.
Czym jest Leadership development - Akademia menedzera
Oferta programu Akademii, bazując na dotychczasowych ponad stu programach rozwojowych w duchu akademii managera zrealizowanych przez zespół ProOptima, została przygotowana tak, aby jak najlepiej odpowiedzieć na aktualne wyzwania i potrzeby liderów.
Program merytoryczny dopasowaliśmy do kontekstu rozwoju managerów oraz specyfiki uczenia dorosłych (zasady andragogiki).
Programy warsztatów będą prowadzone w formule interaktywnej i narzędziowej, z wykorzystaniem:
- merytorycznych “pigułek wiedzy”
- praktycznych narzędzi i gotowych szablonów do pracy
- ćwiczeń w grupach na bazie konkretnych sytuacji uczestników
- wspólnej dyskusji
- schematów do autorefleksji
- filmików
- …zanurzenia w sesje MASTERMIND!
Ważnym elementem programu będzie tworzenie już od pierwszego warsztatu ducha zespołowości i otwartości wśród managerów tak, aby w trakcie programu i po służyli sobie pomocą i inspiracją oraz byli otwarci na mówienie o problemach i wyzwaniach. Ten cel będzie wzmacniany poprzez pracę w podgrupach, z elementami peer coachingu, sesji mastermind, wzajemnego kontraktowania się i feedbacku.
Dodatkowo na warsztatach zostanie wykorzystana wiedza prowadzących i narzędzia z obszaru coachingu i mentoringu.
Udział w Akademii menedżera, w formule otwartej, zapewni Ci szereg korzyści, zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej. 9 najważniejszych z nich to:
-
- Rozwój kompetencji liderskich:
- Szkolenia te koncentrują się na rozwijaniu kluczowych umiejętności przywódczych, takich jak motywowanie zespołu, delegowanie zadań, zarządzanie konfliktami czy budowanie efektywnej komunikacji.
- Aktualizacja wiedzy:
- Menedżerowie mają możliwość zapoznania się z najnowszymi trendami i metodami zarządzania, co pozwala im na efektywniejsze funkcjonowanie w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.
- Wymiana doświadczeń i networking:
- Udział w otwartych sesjach umożliwia nawiązanie kontaktów z menedżerami z innych firm, co sprzyja wymianie doświadczeń, pomysłów i dobrych praktyk.
- Zwiększenie pewności siebie:
- Zdobycie nowej wiedzy i umiejętności, a także konfrontacja z różnymi perspektywami, wzmacniają pewność siebie menedżera i pozwalają mu na bardziej asertywne działanie.
- Rozwój umiejętności interpersonalnych:
- Akademia menedżera kładzie duży nacisk na rozwój umiejętności miękkich, takich jak empatia, komunikacja interpersonalna czy inteligencja emocjonalna, które są kluczowe w budowaniu efektywnych relacji w zespole.
- Nauka radzenia sobie ze stresem:
- Szkolenia często obejmują techniki radzenia sobie ze stresem i presją, co pozwala menedżerom na utrzymanie równowagi i efektywne działanie w trudnych sytuacjach.
- Poszerzenie perspektywy:
- Uczestnictwo w różnorodnej grupie menedżerów pozwala na spojrzenie na problemy i wyzwania z różnych perspektyw, co sprzyja kreatywnemu rozwiązywaniu problemów.
- Wzrost efektywności zarządzania:
- Dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom menedżerowie mogą efektywniej zarządzać swoimi zespołami, co przekłada się na lepsze wyniki organizacji.
- Motywacja do dalszego rozwoju:
- Akademia menedżera stymuluje do ciągłego rozwoju i doskonalenia, co przekłada się na większe zaangażowanie i satysfakcję z pracy.
- Rozwój kompetencji liderskich:
Udział menedżera w Akademii menedżera przynosi korzyści nie tylko samemu menedżerowi, ale także organizacji, w której pracuje. 5 najważniejszych z nich to:
-
- Wzrost efektywności zespołów:
- Szkolenia menedżerskie koncentrują się na rozwijaniu umiejętności przywódczych, takich jak motywowanie, delegowanie i komunikacja. Lepsze zarządzanie przekłada się na wyższą produktywność i efektywność zespołów, co bezpośrednio wpływa na wyniki organizacji.
- Lepsze zarządzanie zmianą:
- W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym zdolność do efektywnego zarządzania zmianą jest kluczowa. Menedżerowie, którzy uczestniczą w szkoleniach, są lepiej przygotowani do wdrażania zmian, minimalizowania oporu i osiągania zamierzonych celów.
- Wzrost zaangażowania pracowników:
- Dobry menedżer potrafi budować pozytywne relacje z pracownikami, motywować ich i tworzyć atmosferę zaufania. Szkolenia menedżerskie pomagają w rozwijaniu tych umiejętności, co prowadzi do wzrostu zaangażowania pracowników i zmniejszenia rotacji.
- Rozwój talentów i sukcesja:
- Inwestowanie w rozwój menedżerów to inwestycja w przyszłość organizacji. Szkolenia pomagają w identyfikowaniu i rozwijaniu talentów, przygotowując ich do objęcia wyższych stanowisk kierowniczych.
- Wzrost konkurencyjności:
- Organizacje, które inwestują w rozwój swoich menedżerów, zyskują przewagę konkurencyjną. Lepsze zarządzanie, efektywniejsze zespoły i większe zaangażowanie pracowników przekładają się na lepsze wyniki biznesowe i zdolność do konkurowania na rynku.
- Wzrost efektywności zespołów:
- Budowanie grupy – wywiady indywidualne z uczestnikami. Analiza potrzeb i oczekiwań. (1h per uczestnik)
- Warsztat #1 Seminarium otwierające – Wprowadzenie do zarządzania – 2 dni
Action plan – Zadanie wdrożeniowe realizowane między kolejnymi sesjami - Warsztat #2. Świadomy lider i zmotywowany zespół + sesja MASTERMIND – 2 dni
Action plan – Zadanie wdrożeniowe realizowane między kolejnymi sesjami - Warsztat #3. Wyzwania w pracy z zespołem + sesja MASTERMIND – 2 dni
Action plan – Zadanie wdrożeniowe realizowane między kolejnymi sesjami - Warsztat #4. Lider w świecie zmiany + sesja MASTERMIND – 2 dni
Action plan – Zadanie wdrożeniowe realizowane między kolejnymi sesjami - Warsztat #5. Bezstresowa efektywność osobista i zespołowa + sesja MASTERMIND – 2 dni
Action plan – Zadanie wdrożeniowe realizowane między kolejnymi sesjami - Warsztat #6. Empatyczny lider. Sesja zamykająca – open MASTERMIND- 2 dni
- Zarządzanie przez cele, czy na pewno umiesz stosować SMARTe?
- Etapy budowania efektywnego zespołu, fazy i rola lidera
- Narzędzia zarządzania – PORK, czyli fundament i klasyka funkcji menedżera (Planowanie, Organizowanie, Realizacja i Kontrola)
- Wykorzystanie misji, wizji, strategii firmowej do tworzenia mikro środowiska dla Twojego zespołu – czyli zaangażowanie w coś więcej
- + sesja Mastermind (II dzień)
- Styl kierowania lidera– diagnoza i wykorzystanie swoich predyspozycji do momentu w jakim znajduje się zespół
- 12 najtrudniejszych sytuacji menedżerskich – jak będziesz wiedzieć jak się w nich zachować nic Cię nie przerazi
- Motywowanie 3.0. – czy kij i marchewka też nie działają w Twojej firmie?
- Motywujący cel – model WWW – trzy litery, które budują zaangażowanie
- + sesja Mastermind (II dzień)
- Źródła konfliktów – koło Moore’a i jego podpowiedź jak zarządzać konfliktem w zespole
- Systemowe przeciwdziałania i rozwiązywanie sytuacji trudnych – bo nie wystarcza gasić pożary
- 4 postawy wobec sytuacji trudnych i 4 blokady potrzeb – jak Twoja postawa determinuje zawsze połowę
- Model DOWN – czym jest, dlaczego go unikać i jak?
- 3-stopniowy model interwencji menedżerskich – dopasuj mądrze skalę interwencji
- + sesja Mastermind (II dzień)
- Model zmiany i zadania lidera w zarządzaniu zmianą
- Planowanie zmiany z modelem CORP
- Wspieranie zmiany wg. ADKAR
- Wzbudzanie autorytetu menedżerskiego (model STAR)
- + sesja Mastermind (II dzień)
- Źródła stresu lidera – co może a co Ciebie stresuje?
- Wprowadzenie do modelu D. Allena – czyli zarządzania strumieniem zadań
- Ustalanie priorytetów zadań – klasyka wiecznie żywa
- Krzywa wydajności i plan dnia – przeciwstawiasz się jej czy wykorzystujesz świadomie?
- Identyfikacja zjadaczy czasu (“cudzych małp”) – ale i tego co z nimi potem robić
- Tworzenie wskaźników (KRI, KPI, OKR) – czyli powrót do początku
- + sesja Mastermind (II dzień)
- Podsumowanie całego procesu rozwojowego – refleksje na bazie Podróży Bohatera (Campela): kamienie milowe, szanse, przeszkody, wnioski, zmiany w trakcie programu
- “Ja na krzywej uczenia się” – Start-Stop-Continue
- Ponowna ocena kompetencji – porównanie z oceną na początku procesu i wnioski
- Tworzenie dobrych nawyków – jak utrwalać i rozwijać wiedzę nabytą w programie
- Indywidualne Plany Działania – w kontekście kompetencji i roli managera
- Docenianie siebie oraz docenianie siebie nawzajem – budowanie społeczności liderów, którzy są dla siebie wsparciem, inspiracją i pomocą
- Powrót do wartości firmy – określenie jak mogę odwoływać się do wartości firmy w roli lidera (działania, postawy)
- Feedforward w grupie – wzmocnienie zdefiniowanych planów działania
- + sesja Mastermind (II dzień)
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.
Zgłoś udział
Wykorzystaj niezbędną wiedzę i narzędzia ProOptima
Interesuje Cię takie szkolenie dedykowane?
Zapytaj o możliwość przeprowadzenia go w Twojej firmie!