Dla kogo
Na komunikacji znamy się wszyscy, ponieważ wszyscy się komunikujemy. Jednak usprawnianie jej nie jest już takie łatwe. Większość problemów w porozumiewaniu się wynika z nieoczywistych związków między naszym zachowaniem, a jego efektem – zachowaniami i decyzjami osób, z którymi się komunikujemy.
O skuteczności komunikacji decyduje odbiorca, stąd też nasza propozycja szkolenia. Oparta jest ona nie tylko o wiedzę na temat tego, jak się komunikować skuteczniej, ale również o diagnozę naszych rzeczywistych zachowań. Na bazie uzyskanej od trenerów informacji zwrotnej można dopiero skutecznie planować i zmieniać nawyki komunikacyjne.
- Diagnoza wzorca komunikacji obecnego w grupie uczestników, zespole, dziale i firmie.
- Dotarcie do przyczyn nieporozumień w komunikacji, a nie tylko objawów braku współpracy.
- Zwiększenie świadomość swoich predyspozycji, mocnych i wymagających wzmocnienia stron w komunikacji.
- Zdefiniowanie pożądanej jakości komunikowania się w grupie uczestników, zespole, dziale i firmie.
- Rozwój kluczowych kompetencji komunikacyjnych: słuchania, wyrażania się i posługiwania się informacją zwrotną.
- Zainicjowanie zmiany nieefektywnych sposobów porozumiewania się na bardziej komfortowe i skuteczne.
- Wypracowanie firmowych, użytecznych zasad komunikowania się umożliwiającego efektywną współpracę.
- Komunikowanie się i współpraca w zespole oraz między zespołami – mity i przekonania kontra rzeczywistość.
- Porozumiewanie się na co dzień. Jak rozmawiać ze współpracownikami, by praca była bardziej efektywna?
- Porozumiewanie się – dialog zbudowany na słuchaniu, pytaniu i obecności informacji zwrotnej – seria ćwiczeń rozwijających umiejętności komunikacyjne.
- Doskonalenie komunikacji – videotrening.
- Przepływ informacji w zespole (jak korzystać z kanału formalnego i nieformalnego dla pozyskiwania oraz przekazywania istotnych informacji).
- Wypracowanie zasad komunikowania się w obrębie firmy jako zaleceń do wykorzystania po powrocie do pracy.
- Action Plan – zmiany krytyczne i przydatne dla wzmocnienia współpracy w zespole, dziale, firmie.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.