Wyzwanie menedżera - kiedy potrzebny jest coaching?
Menedżerowie są krytyczną grupą pracowników, których kompetencje, postawy determinują efektywność innych pracowników.
Uczestniczą w szkoleniach, ale często ze względu na brak czasu nie mogą sobie pozwolić na dwa dni nieobecności w firmie. Z drugiej strony, jeśli nawet uczestniczą w szkoleniach, to potrzebują wsparcia przy wdrożeniu wiedzy i umiejętności w praktykę. Do tego celu znakomicie nadaje się coaching.
Czym jest coaching menedżerski?
Coaching indywidualny
Coaching jest zorganizowanym procesem indywidualnego wsparcia Klientów poprzez regularne, ustrukturyzowane sesje. Coach wspiera Klienta w osiągnięciu określonego celu poprzez nadanie spotkaniu odpowiedniej struktury, umiejętne zadawanie pytań i wymaganie planu działania.
Pomaga także Klientowi w zrozumieniu roli, jaką pełni w organizacji oraz w realizacji zadań z niej wynikających.
Dla kogo jest przeznaczony coaching indywidualny?
- Dla specjalistów awansujących do roli szefa – szczególnie w sytuacji zmiany organizacyjnej, zmiany zakresu obowiązków albo rozwoju konkretnych umiejętności;
- Dla średniej i wyższej kadry menedżerskiej – w powyższych sytuacjach, ale także w celu dookreślenia strategii/wizji firmy lub zespołu, rozwoju kompetencji menedżerskich, budowania równowagi między pracą a życiem prywatnym;
- Dla osób przygotowujących się do objęcia stanowisk kierowniczych lub do innej zmiany swojej roli w organizacji;
- Dla „talentów” – rozwijanie kompetencji w ramach programu rozwoju talentów.
Metoda pracy coachingowej
W swojej pracy coachowie opierają się na metodologii sprawdzonej przez International Coaching Community oraz International Federation of Coaching. Jako podstawę swojej pracy traktuje Solution Focused Approach. Lata praktyki dały jej niezbędne doświadczenia dostosowania pracy coachingowej do warunków współczesnego, polskiego biznesu.
W swojej pracy opieramy się na partnerskiej relacji i wzajemnym zaufaniu. Pomagamy ludziom w stawaniu się tym, kim chcą i byciu najlepszym jak to możliwe. Wydobywamy i wzmacniamy to, co w ludziach najlepsze. Wzmacniamy firmę nie tylko przez rozwijanie indywidualnych kompetencji, ale też przez kształtowanie odpowiednich postaw.
Proponowana przez nas holistyczna formuła coachingu opiera się na fakcie, że na zachowania pracowników ma wpływ więcej czynników niż tylko wiedza i umiejętności. Istotne są: system przekonań i poglądów, zakorzenione nawyki w myśleniu i działaniu, hierarchia wartości, poczucie tożsamości, odczuwanie równowagi pomiędzy życiem osobistym i zawodowym. Każdy z wymienionych powyżej czynników może podnieść lub obniżyć efektywność pracy. Podobnie jak sposób, w jaki pracownik zarządza swoimi emocjami i buduje relacje z innymi ludźmi.
Coaching w tym ujęciu pomaga w odkrywaniu istotnych przyczyn tych zachowań, które wydają się mało użyteczne. Jest to punkt wyjścia do wypracowywania nowych rozwiązań. Proces ten prowadzi do szybkiej i trwałej zmiany zachowań osoby coachowanej.
Korzyści z coachingu dla menedżera i ogranizacji
Efektem coachingu jest poprawa wskaźników określających zmiany indywidualne osiągnięte poprzez coaching. Zmiany u menedżera przekładają się na mierzalne efekty:
- wzrost produktywności,
- poprawa jakości,
- lepsza obsługa klienta,
- redukcja kosztów,
- wzrost zysków,
- wzrost obrotów.
Nieprzeliczalnymi efektami coachingu dla organizacji są między innymi:
- lepsze relacje z pracownikami, z otoczeniem i klientami,
- lepsza praca zespołowa,
- zadowolenie z pracy,
- mniej konfliktów,
- większe zaangażowanie i motywacja pracowników.
Przebieg procesu coachingowego
Coaching w organizacji musi być zakorzeniony w aktualnej sytuacji firmy i stanowić wsparcie dla procesów, które dzieją się „tu i teraz” w organizacji. Dlatego coaching wymaga współpracy z coachem wszystkich zainteresowanych, czyli: przedstawiciela działu HR, Klientów i ich przełożonych. Sposób pracy wynika z najlepszych praktyk projektowania procesów rozwojowych w wiodących organizacjach.
Proces coachingowy obejmuje co najmniej 6 sesji, w odstępach około 3 tygodni.
Długość sesji jest ustalana indywidualnie, zwykle wynosi 60-90 minut. Podczas całego procesu zachowana jest poufność, uzgodniona wcześniej na spotkaniu z coachem i przełożonym.
Pracujemy zgodnie z kodeksem etycznym ICF. Pod koniec procesu następuje sesja podsumowująca, a po jej zakończeniu – przedstawienie rezultatów coachingu, w sposób zaakceptowany przez Klienta, przełożonemu.
Kiedy coaching działa?
- gdy menedżerowie napotykają bariery w pełnionej roli pomimo przeszkolenia,
- gdy Klienci (menedżerowie, specjaliści) potrzebują rozwoju określonych kompetencji, aby lepiej realizować swoje cele zawodowe,
- gdy Klienci odczuwają zmęczenie, przy objawach wypalenia zawodowego,
- gdy talenty potrzebują jasno sprecyzowanego, indywidualnego i motywującego ich celu w organizacji,
- gdy opór przed zmianą stanowi barierę w jej wdrożeniu.