Definicja NPS
Nazywany jest inaczej Wskaźnikiem Orędownictwa Netto. Wskaźnik NPS (Net Promoter Score służy do pomiaru lojalności konsumentów oraz jakości budowanych z nimi relacji. Przez wielu CXowców uważany za główny miernik doświadczeń klienta (Customer Experience). Mierzy temperaturę relacji z klientem. Oblicza się go przez odejmowanie. Różnica pomiędzy odsetkiem „promotorów” marki i odsetkiem „destruktorów” marki. Czyli
Po raz pierwszy została opisana przez Reichhelda w 2003 roku w jego artykule w Harvard Business Review zatytułowanym „One Number You Need to Grow”[2]. Wartości NPS wahają się pomiędzy -100 i +100, przy czym -100 odpowiada sytuacji gdy każdy z badanych klientów jest krytykiem danej marki niepolecającym jej innym, a +100 odpowiada sytuacji gdzie każdy promuje – jest gotów polecić – daną markę znajomym. Wartości dodatnie NPS uznawane są za wynik dobry a wartości powyżej 50 za doskonały.