Dla kogo
Motywowanie pozapłacowe pracowników – szkolenie menedżerskie
Pieniądze nie motywują!
Czy ktoś jeszcze wierzy w to, że wystarczy motywować pracowników finansowo? Pieniądze dostarczają motywacji zewnętrznej, która działa tylko przez chwilę. Potem trzeba dać ich więcej, więcej i jeszcze więcej… A nawet to nie gwarantuje, że pracownicy będą działać efektywnie i nie zapragną zmiany pracy.
Pracownik przychodzi do firmy, a odchodzi od… szefa, nieprzyjemnej atmosfery, chaosu czy nudy. Jak wzbudzić w pracownikach wewnętrzną motywację? Czym ich motywować, gdy sytuacja ekonomiczna nie pozwala na bonusy finansowe?
Atmosfera w firmie i poziom motywacji pracowników w dużej mierze zależy od umiejętności i postawy menedżera.
- Poznanie własnych nawyków w sposobie motywowania oraz barier ograniczających skuteczniejsze motywowanie.
- Wzrost wiedzy na temat metod, narzędzi i wymiarów motywowania w środowisku pracy.
- Rozwój umiejętności stawiania pracownikom motywujących celów.
- Rozwój umiejętności prowadzenia rozmowy feedbackowej, udzielania informacji zwrotnej.
- Zwiększenie skuteczności w pełnieniu roli szefa, który motywuje pozafinansowo.
- Czego potrzebują ludzie, by efektywnie pracować? A Twoi ludzie?
- Modele motywowania i ich praktyczne zastosowanie.
- Błędy motywowania – najpopularniejsze „demotywatory”.
- Narzędzia i metody motywowania pracowników.
- Czynniki i wartości, które motywują zespół do lepszej pracy – co wynika z doświadczeń wiodących firm?
- Pozafinansowe techniki motywowania pracowników – jak motywować, by nie demotywować?
- Zauważaj i chwal – skuteczne metody okazywania uznania i aprobaty.
- „Przykład idzie z góry” – rola szefa jako wzorca, który naśladują pracownicy.
- Efekt Pigmaliona w zarządzaniu ludźmi – stawianie wyzwań i budowanie współodpowiedzialności za rezultaty pracy.
- Jak wyznaczać cele tak, by motywowały nas i innych?
- Praktyka formułowania celów z pracownikiem.
- Monitorowanie realizacji. Rola menedżera w procesie realizacji celu – czyli zasady kontroli i wsparcia przy realizacji celów.
- Informacja zwrotna jako narzędzie wywierania wpływu na zespół i pracownika.
- Od rozmowy oceniającej do rozmowy coachingowej – czyli jak wzbudzić motywację do rozwoju.
- Symulacje prowadzenia rozmów z pracownikami – videotrening.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.