Wyzwanie współczesnych firm
Współczesne organizacje, zwłaszcza na polskim rynku niedoboru pracowników mierzą się z wyzwaniem związanym z pozyskiwaniem a potem utrzymaniem zatrudnienia.
Firmy w odpowiedzi na silną konkurencję o ograniczony zasób jakim są pracownicy dążą do wytworzenia poczucia przynależności, tak aby ludzie chcieli działać na jej rzecz. EX nawiązuje do poczucia celu związanego z zatrudnieniem — celu, który jest równie ważnym bodźcem do pracy, jak samo wynagrodzenie (a być może nawet ważniejszym).
Z drugiej strony firmy już wiedzą, że tracą na kiepskim doświadczeniu pracowników a szerzej nia nieumiejętnym zarządzaniu doświadczeniem pracownika!
93% do 200% rocznego wynagrodzenia wynosi przeciętny koszt rotacji na jednym stanowisku pracy
(za Journal of Accountancy).* *https://igauss.pl/artykuly/rotacja-pracownikow-czyli-jak-policzyc-rzeczywiste-koszty-fluktuacji-kadr-cykl-artykulow
To gigantyczne koszty, o których zawsze było wiadomo ale nigdy do tej pory nie miały takiego znaczenia dopóki rynek był rynkiem firm. Teraz jest rynkiem pracownika.
Czy można dłużej ignorować to jak czują się pracownicy (jakie jest ich Experience) w naszej firmie?
Doświadczenie pracownika czyli...
Doświadczenie pracownika (EX) jest o ludziach w Twojej firmie
Employee Experience jest stosunkowo nową dziedziną, którą zainteresował się biznes. EX wykracza poza sprawną adaptację nowego pracownika, właściwe przygotowanie miejsca pracy i zapewnienie pracownikowi dodatkowych korzyści. Dotyczy ona czegoś więcej niż satysfakcji pracownika, a nawet jego zaangażowania.
- Employee Experience, analogicznie jak Customer Experience to myśli, działania i odczucia ale tym razem pracownika w punktach styku z organizacją.
- Employee Experience to rozumienie i przyswajanie wizji, strategii, wartości organizacji, zachowania, jakie pracownicy przejawiają w toku pracy na rzecz spełnienia misji organizacji.
- Dbanie o wrażenia pracowników zazębia się z innymi dziedzinami, takimi jak HR i people operations. Employee Experience jest pod wieloma względami rozwinięciem tych dziedzin i jest nowoczesnym sposobem zarządzania siłą roboczą w kontekście całokształtu wrażeń, lecz obejmuje szerszy zakres niż HR.
- Dobry Employee Experience – przekłada się na zdolność i postawę pracowników niezbędną do budowania dobrego Customer Experience
Doświadczenie pracownika (Employee Experience, EX) obejmuje to, co ludzie spotykają i obserwują przez cały okres swojej pracy w organizacji (od świadomości marki, przez poszukiwanie pracy, zatrudnienie, onboarding, codzienną pracę, rozwój aż po rozstanie z organizacją.
Obejmuje więc na pewno okres od pierwszego do ostatniego dnia pracownika w Twojej firmie – włączając w to wszystkie punkty styku pomiędzy nimi, które składają się na cykl życia pracownika.
Kiedy ostatnio rozmawialiście z menedżerami na ten temat?
Czynniki wpływających na doświadczenie pracownika:
Na doświadczenie pracownika ma wpływ wiele czynników.
Którymi warto zająć się w pierwszej kolejności by dbać o EX?
- Kultura uznania
- Różnorodność, równość i włączenie społeczne (DEI)
- Autonomia pracowników
- Rozwój pracownika
- Opieka zdrowotna i świadczenia dobrowolne
- Relacje menedżerskie
- Misja, wizja i wartości
- Warunki pracy
- Przejrzystość organizacyjna
- Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym
Korzyści z zarządzania doświadczeniem pracowników
Korzyści z dbania o EX (doświadczenie pracowników) są finansowe i nie tylko:
- wzrost zaangażowania pracowników w pracę – co oznacza wyższą wydajność pracowników i zespołów
- wzrost innowacyjności – pracownicy chętnej dzielą się pomysłami na usprawnienia, które przynoszą i oszczędności i przychody nawet w setkach tysięcy rocznie
- szybsze rozwiazywanie codziennych problemów – pracownikom chce się szukać rozwiązań zamiast tylko przyczyn problemów
- niższa absencja – pracownikom chce się przychodzić do pracy, co przekłada się na koszty pracy
- lepsza reputacja pracodawcy – co oznacza niższe koszty pozyskiwania nowych pracowników oraz eliminację kosztów związanych z rotacją
Które korzyści z dbania o doświadczenia pracowników do Was przemawiają w pierwszej kolejności?