Dla kogo
Jak przygotować zespół do tworzenia innowacyjnych rozwiązań? Czy wystarczy zebrać najlepszych ekspertów i czekać na olśniewające efekty?
Nawet eksperci ulegają pułapkom sztywności myślenia. Pewni swojej wiedzy zamykają się na nowe możliwości.
Warsztat technik kreatywnych pomoże zbudować bardziej twórczą postawę w każdym zespole.
W pierwszym module uczestnicy będą mieli okazję przetestować własny poziom kreatywności i ocenić obszary swojej kompetencji w tym zakresie. Ważnym elementem szkolenia będzie doskonalenie indywidualnych umiejętności leżących u podstaw procesu twórczego (myślenie przez analogie, abstrahowanie, indukcja, dedukcja, metaforyzowanie). Następnie uczestnicy otrzymają narzędzia przydatne do przełamywania stereotypowego postrzegania świata, w szczególności pułapek wynikających z tzw. „wiedzy eksperckiej”.
W kolejnym etapie szkolenia uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się i przećwiczenia w praktyce wybranych technik grupowej pracy twórczego myślenia. Poza wzięciem udziału w sesji z użyciem danej techniki, uczestnicy razem z trenerami przeanalizują zalety, ograniczenia i potencjalne zastosowanie każdej z metod. Na zakończenie, wykorzystując umiejętności pozyskane w poprzednich etapach szkolenia, uczestnicy zaprojektują zastosowanie metod kreatywnych w swoim zespole w bieżącej pracy, zostaną wyposażeni też w narzędzia do przełożenia efektów pracy kreatywnej na realne sytuacje i problemy codziennej pracy.
Udało nam się wyjść poza schematy/ silosy i zaproponować nowe rozwiązania, których nie udałoby się wypracować na zwykłym spotkaniu na Teams. Na warsztacie panowała dobra energia, wszyscy byli zaangażowani. Fajnie też, że poznaliśmy różne techniki wypracowywania rozwiązań kreatywnych. Warsztat był profesjonalnie przygotowany.
- Zwiększenie kreatywności, twórczego myślenia i działania uczestników.
- Nabycie doświadczeń umożliwiających identyfikację nasilenia własnej postawy twórczej.
- Określenie własnych mocnych stron oraz tych, które wymagają wzmocnienia w aspekcie twórczej postawy w życiu zawodowym.
- Skuteczniejsze radzenie sobie z nowymi wyzwaniami w miejscu pracy.
- Wzmocnienie inicjatywy i zaangażowania pracowników w realizacje celów organizacji.
- Wzrost innowacji i usprawnień możliwych do wykorzystania w różnych sytuacjach w pracy.
- Być kreatywnym – co to znaczy i jak to robić z głową?
- Powszechne mity i błędy w stosowaniu popularnych metod.
- Zasady pracy w grupie kreatywnej, blokady indywidualne i grupowe.
- Siła i ograniczenia grupowego rozwiązywania problemów.
- Kreatywne rozwiązywanie problemów krok po kroku.
- Rozwijanie składowych myślenia twórczego: Ćwiczenia z zakresu analogii i metafor.
- Kreatywność w praktyce – jakie techniki możemy wykorzystać na co dzień?
- Prezentacja i ćwiczenie technik kreatywnych.
- Jak promować postawę kreatywności wewnątrz organizacji?
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.