Dlaczego szkolenia hybrydowe?
Poniżej przedstawiam przykłady, pochodzące z mojego osobistego doświadczenia jako handlowca oraz z pracy ze sprzedawcami z różnych branż. Przykłady te nakreślą powiązanie kompetencji miękkich z twardymi, a także wykażą, że szkolenia dla handlowców powinny łączyć ze sobą wykorzystanie obu tych kompetencji.
Przykład nr 1. W tabeli bazy danych może znajdować się pytanie: Z jakich produktów z usług Twojej firmy i konkurencji korzysta klient? Aby handlowiec zdobył te informacje, a następnie uzupełnił je w bazie musi wiedzieć, że takie wymagania istnieją (dowiaduje się tego analizując system bazy danych), musi nauczyć się profesjonalnie i swobodnie zadawać wyczerpujące pytania klientom, rozumieć i zapamiętywać odpowiedzi. Są to umiejętności z obszaru technik sprzedaży, a zatem kompetencje miękkie. Następnie handlowiec uzupełnia bazę w oparciu o zdobyte informacje wykazując się kompetencjami twardymi.
Przykład nr 2. Handlowiec zbyt dużo czasu poświęca na „analizowanie rynku” i w związku z tym odwiedza zbyt małą liczbę klientów (obszar kompetencji miękkich: „Zarządzanie celami i czasem w pracy handlowca”). Szkolenie pomoże handlowcom przeanalizować ilość i jakość aktywności zawodowych wykorzystując system raportowania. Przeprowadzone analizy i zestawienia wykażą handlowcowi jakie kierunki są słuszne, aby zintensyfikować sprzedaż, a jakie aktywności należy zmodyfikować, gdyż są za mało produktywne. Teoretycznie możemy tu omówić: Regułę Pareto czy Matrycę Eisenhowra, ale aby zrobić z tego praktyczny użytek, trzeba te techniki wykorzystać w analizach informacji z baz danych (kompetencje twarde), co będzie realizowane podczas warsztatów.
Podczas wspólnych wizyt do klienta, „On the job training”, trener uczy praktycznego wykorzystania informacji opracowanych podczas szkolenia i sprawdza na ile handlowiec potrafi posługiwać się nimi. Wspólne wizyty służą także sprawdzeniu na ile handlowiec posługuje się formularzami w trakcie spotkania i po spotkaniu, czy i jak raportuje zebrane informacje. Taka wspólna praca pomaga zaobserwować i zweryfikować na ile handlowiec potrafi w praktyce zastosować i wykorzystać kompetencje miękkie i twarde. Trener podczas wspólnych wizyt i po ich zakończeniu m.in. sugeruje handlowcowi obszary i sposoby doskonalenia wybranych aktywności.
Handlowcy zwykle są informowani, że mają dostęp do bazy danych, systemu raportowania i formularzy, jednak bardzo często nie korzystają z nich odpowiednio (niekiedy w ogóle z nich nie korzystają, lub zbyt rzadko) lub korzystają nieefektywnie (nie wiedzą jak ich używać, lub jak ich używać w efektywniejszy sposób). W jednej korporacji, w której pracowałam, przełożony dopiero po kilku miesiącach zorientował się, że nie używałam bazy danych i raportowania. Podczas prezentowania wyników sprzedażowych nasze wyniki bardzo się rozmijały. Zapytał na podstawie czego prezentuję takie informacje, a ja pokazałam mu swoje notatki w kalendarzu. Był na mnie bardzo zły, ale prawda wyglądała tak, że on nie uświadomił mnie, że takie narzędzie istnieje, a co za tym idzie nie pokazał jak go używać. Szkolenia łączące wykorzystanie kompetencji miękkich i twardych pomagają w asymilacji wszechstronnej i niezbędnej dla handlowca wiedzy i umiejętności.
Praktyczne szkolenie dla handlowców faktycznie poprawiające efektywność ich pracy ma za zadanie także:
- Poprawić jakość raportowania
- Zwiększyć szybkość posługiwania się systemem
- Poprawić rzetelność umieszczanych w nim informacji
Podsumowując, szkolenia obejmujące programem kompetencje miękkie i twarde służą zwiększeniu skuteczności sprzedażowej handlowców poprzez uzyskanie lub uaktualnienie posiadanej przez nich wiedzy i umiejętności z zakresu korzystania z bazy danych, systemu raportowania i formularzy wizyty handlowej i szeroko rozumianego doskonalenia zawodowego. Celem warsztatów jest podniesienie efektywnego wykorzystania bazy danych, systemu raportowania i formularzy przez handlowców oraz zwiększenia motywacji pracowników do korzystania z nich.
W 80% czasu szkoleń handlowcy aktywnie pracują z bazą danych, system raportowania i formularzami, przygotowując niezbędne do pracy dane, materiały oraz zdobywają praktyczne umiejętności. Nie jest możliwe przeprowadzenie praktycznego warsztatu z pominięciem kompetencji miękkich, ponieważ stanowią one element systemu. Nie jest też możliwe przeprowadzenie efektywnego szkolenia w oderwaniu od rzeczywistych danych i wytycznych wynikających ze stosowanych systemów w firmie, nawet jeżeli nie są one sformalizowane, jak to często bywa w małych przedsiębiorstwach.