Wyzwanie nie tylko HRu
93% do 200% rocznego wynagrodzenia wynosi przeciętny koszt rotacji na jednym stanowisku pracy
Jedną z metod, która pozwala zrozumieć rotację czy brak zaangażowania pracowników jest przyjrzenie się doświadczeniom pracownika ( Employee Experience – EX). Jest to HR-owy ekwiwalentem doświadczenia klienta (Customer Experience-CX). By to zrobić potrzebne jest zwizualizowanie całej ścieżki podróży pracownika czyli Employee Journey Map.
Mierzenie employee experience oraz stosowanie employee engagement metrics, takich jak wskaźnik retencji, job satisfaction czy work life balance, pozwala lepiej zrozumieć potrzeby pracowników i dostosować działania organizacji. Pozytywne doświadczenia pracownika prowadzą do lepszych wyników organizacji, a jakość relacji w zespole oraz stosowanie konkretnych narzędzi HR mają kluczowe znaczenie. Zmiany w podejściu do employee experience często kolei przekłada się na wzrost zaangażowania i satysfakcji pracowników.
Pracownik przechodzi przez procesy firmowe: rekrutację, on-boarding i off-boarding, szkolenia i transfer wiedzy, komunikację wewnętrzne, system benefitów, możliwość rozwoju, awansu i podwyżek wynagrodzenia. Prostym narzędziem pozwalającym zrozumieć doświadczenia pracownika w tej drodze jest zbudowanie jego ścieżki czyli Employee Journey Mapping.
Czym jest mapowanie podróży pracownika?
Mapowanie podróży pracownika, czyli graficzne przedstawienie procesu, jest wizualizacją emocji, opinii, wrażeń, zachowań, nawyków i potrzeb pracowników w całym „cyklu życia” w firmie. Niektóre programy dotyczące budowania doświadczenia pracowników (employee experience management) rozpoczynają się i kończą na ankiecie zaangażowania – pojedynczej, najczęściej wysyłanej raz do roku. To stanowczo za mało!
Projektowania doświadczeń pracowników wymaga całościowego podejścia, które uwzględnia kulturę organizacyjną i jest zgodne z wizją organizacji. Budować doświadczenie pracowników można poprzez przedstawienie najlepszych praktyk i wypracowanie standardów, które wspierają pozytywne doświadczenie pracowników.
Mapowanie podróży pracownika (jako część EXM) pozwala zdefiniować momenty, które mają największe znaczenie dla pracownika i organizacji (punkty styku, momenty interakcji pracownika z organizacją), od employer brandingu, przez rekrutację i całą drogę do awansu i rozwoju kariery, aż do wyjścia. Firma zaczyna rozumieć, co można zrobić, aby poprawić doświadczenia ludzi na każdym etapie.
Projektowanie doświadczeń pracowników
Projektowanie doświadczeń pracowników to proces, który pozwala organizacjom świadomie kształtować każdy etap kontaktu pracownika z firmą – od pierwszego dnia rekrutacji, przez rozwój zawodowy, aż po zakończenie zatrudnienia. Współczesne employee experience to coś więcej niż tylko suma benefitów – to całościowe doświadczenie pracownika, które wpływa na jego motywację, zaangażowanie i satysfakcję z pracy. Kluczowe jest, aby projektowanie doświadczeń pracowników uwzględniało różnorodność potrzeb różnych pokoleń – młodsze generacje mogą oczekiwać elastyczności i rozwoju, starsze stabilności i uznania. Dobrze zaprojektowane doświadczenie pracownika przekłada się na silniejszą kulturę organizacyjną, większe zaangażowanie pracowników oraz lepsze wyniki całej organizacji. To właśnie dzięki świadomemu budowaniu pozytywnego doświadczenia pracownika firmy stają się miejscem, w którym ludzie chcą pracować i rozwijać się przez lata.
Service Design w Employee Journey
Service Design, czyli projektowanie usług, to podejście, które doskonale sprawdza się w zarządzaniu doświadczeniami pracowników. W praktyce polega ono na dogłębnym badaniu potrzeb i oczekiwań pracowników, a następnie projektowaniu procesów i rozwiązań, które realnie odpowiadają na te potrzeby. Mapowanie ścieżki pracownika (Employee Journey Mapping) jest jednym z kluczowych narzędzi service design w HR – pozwala zidentyfikować wszystkie punkty styku pracownika z organizacją, od momentu aplikacji po rozwój i zakończenie współpracy. Dzięki temu możliwe jest szybkie wychwycenie miejsc, w których doświadczenia pracowników wymagają poprawy, oraz wdrożenie działań, które zwiększają ich satysfakcję i zaangażowanie. Service design pomaga budować organizacje skoncentrowane na ludziach, w których employee experience staje się realnym wyróżnikiem na rynku pracy.
Dla kogo jest to szkolenie?
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom praktycznej wiedzy, jak budować pozytywne employee experience w swojej firmie i twojej organizacji. Cel szkolenia to nauczyć, jak wdrażać skuteczne rozwiązania, które realnie poprawiają doświadczenia pracownikom.
- Specjalistów, menagerów odpowiedzialnych za przebieg konkretnych procesów (candidate experience, on-boarding, szkolenia)
- Dla liderów mniejszych firm i organizacji, którzy chcieliby lepiej odpowiadać na potrzeby swojego zespołu.
- HR managerów i HR Business Partnerów
- Specjalistów, menagerów odpowiedzialnych za people & culture & talent
- Specjalistów, menagerów odpowiedzialnych za learning & development
- Dla osób z obszaru CX, które chcą rozwijać swoje kompetencje o EX
- Dla osób, które szukają pomysłu na nowy zawód
- EB managerów i specjalistów
Profesjonalny trener z energią i wiedzą wynikającą z ogromnego doświadczenia. Interaktywna forma pracy podczas szkolenia, gotowe próbki do wykorzystania w pracy oraz dzielenie się wiedzą i materiałami, nie tylko z tematyki szkolenia, ale szerzej z People & Culture.
Uczestnictwo w takim szkoleniu to i przyjemność i zysk:)
- umiejętność zwinnego reagowania na dynamikę procesów, zachodzących w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi
- zatrzymanie talentów i wzrost konkurencyjności firmy jako pracodawcy
- zmniejszenie kosztów związanych z rotacją
- wpływ na wzrost zaangażowania pracowników, co przekłada się wprost na zyski firmy
- wzrost skuteczności działań w obszarze EB
- zwiększenie poziomu lojalności pracowników
- zwiększenie efektywności biznesowej organizacji
- wzrost zaangażowania
- wzrost satysfakcji z pracy
- poczucie, że potrzeby pracownika są zauważane przez organizację i brane pod uwagę
- poczucie docenienia
- zwiększenie efektywności pracy
- wzrost satysfakcji i zaangażowania pracowników w realizację celów biznesowych firmy
- budowanie kultury organizacji, w której ważne jest wzajemne zrozumienie celów i potrzeb
- budowanie zaangażowanej i lojalnej kadry
Czym jest Employee Experience?
- Definicje
- Przykłady
- Zależności
- Insighty
Czym jest employee journey mapping?
- Definicje
- Employee journey map – zapoznanie z procesem mapowania i wykorzystywanymi narzędziami
- Persona
- Procesy strategiczne i punkty styku
- Największe bóle, momenty prawdy i szybkie wygrane
Nauka mapowania, czyli budowy wzorcowej Employee Journey Map w narzędziu MIRO
- Metodyka budowy EJM by ProOptima – wprowadzenie i warsztat
- Proces: analiza-synteza-analiza-synteza – całościowy model budowy EJM
- Źródła informacji o pracownikach potrzebnych do stworzenia mapy.
- Proces tworzenia EJM w firmie: Fazy, role, wyzwania. Przed, w trakcie i po mapowaniu.
- Definiowanie scenariusza
- Budowanie Persony
- Określanie KPI
- Wskaźniki tzw. „miękkie”
- Jak przekładać rezultaty „miękkie” na „twarde”
Employee Journey Map i co dalej?
- Warunki organizacyjne do tworzenia map: różnorodność, zasoby, cele.
- Analiza wypracowanych map: moment, narzędzia, cele.
- Przegląd i weryfikacja przebiegu podróży-kiedy jest czas na uzupełnienia i zmiany czy rewizję
mapy?
Z czym wyjdziesz po szkoleniu: Buduj Employee Journey Map – certyfikowane szkolenie otwarte – online?
- Będziesz miał/a wiedzę i niezbędne kompetencje do tworzenia mapy podróży pracownika w MIRO
- Będziesz umiał/a ją zastosować w każdym narzędziu, również offline
- Otrzymasz gotowe szablony do wykorzystania w swojej pracy
- Zdobędziesz wiedzę z zakresu Employee Experience Management (Zarządzania doświadczeniem pracownika)
- Podniesiesz swoje kompetencje w firmie i na rynku pracy
Najlepsze praktyki w mapowaniu Employee Journey
Mapowanie ścieżki pracownika to proces, który przynosi najlepsze efekty, gdy opiera się na sprawdzonych, praktycznych rozwiązaniach. Najlepsze praktyki w tym zakresie zaczynają się od rzetelnego badania prawdziwych potrzeb i oczekiwań pracowników – tylko wtedy projektowane działania będą rzeczywiście odpowiadać na ich wyzwania. Kolejnym krokiem jest szczegółowe mapowanie punktów interakcji na każdym etapie cyklu życia pracownika w organizacji: od rekrutacji, przez onboarding, rozwój zawodowy, aż po zakończenie zatrudnienia. Ważne jest, aby regularnie mierzyć employee experience i analizować wskaźniki zaangażowania oraz satysfakcji, co pozwala na szybkie reagowanie i wprowadzanie ulepszeń. Wdrażanie najlepszych praktyk w mapowaniu Employee Journey to także ciągła prezentacja dobrych praktyk, dzielenie się wiedzą w zespole oraz korzystanie z narzędzi, które ułatwiają projektowanie doświadczeń pracowników. Dzięki temu organizacja może nie tylko zatrzymać talenty, ale również budować środowisko pracy, w którym pozytywne doświadczenia pracowników prowadzą do większego zaangażowania i lepszych wyników całej firmy.
Z czym wyjdziesz po szkoleniu: Buduj Employee Journey Map – certyfikowane szkolenie otwarte – online?
- Będziesz miał/a wiedzę i niezbędne kompetencje do tworzenia mapy podróży pracownika w MIRO
- Będziesz umiał/a ją zastosować w każdym narzędziu, również offline
- Otrzymasz gotowe szablony do wykorzystania w swojej pracy
- Zdobędziesz wiedzę z zakresu Employee Experience Management (Zarządzania doświadczeniem pracownika)
- Podniesiesz swoje kompetencje w firmie i na rynku pracy
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.
Zgłoś udział
Wykorzystaj niezbędną wiedzę i narzędzia ProOptima
Interesuje Cię takie szkolenie dedykowane?
Zapytaj o możliwość przeprowadzenia go w Twojej firmie!