Dla kogo
Asertywność jest jak powietrze – zauważamy jej ważność, gdy nagle jej zabraknie. Najczęściej wówczas, gdy rozmawiając z innymi zbyt szybko ulegamy lub dla obrony własnego zdania stajemy się agresywni. Przez taką nieumiejętną postawę cierpi efektywność zespołowa i osobista. Bycie nieasertywnym odbija się na relacjach w pracy. By zapobiegać trudnym interpersonalnie sytuacjom, lepiej jest zawczasu doskonalić umiejętność konstruktywnej komunikacji.
- Rozwój asertywnej postawy.
- Podniesienie skuteczności w realizacji zadań wymagających współpracy.
- Doskonalenie umiejętności wyrażania własnego zdania i opinii w sposób dobitny, a jednocześnie nieagresywny.
- Wyćwiczenie konstruktywnego wyrażania emocji (wobec przełożonych i podwładnych, w pracy i życiu osobistym).
- Umiejętne przyjmowania krytyki i negatywnych ocen.
- Rozpoznawania symptomów agresji, uległości i skutków takiego zachowania.
- Budowanie relacji z ludźmi opartych na wzajemnym szacunku.
- Budowanie relacji z ludźmi opartych na wzajemnym szacunku.
- Stawanie się asertywnym; asertywność i budowanie poczucia własnej wartości.
- Rozwijanie asertywności poprzez przyjmowanie odpowiednich postaw i przekazywanie pozytywnych komunikatów.
- Rozwijanie asertywności; formułowanie próśb i umiejętność odmowy.
- Zasady asertywnego wyrażania opinii.
- Mapa asertywności – autodiagnoza własnego poziomu, obszarów asertywności i jej braku.
- Osiąganie celów z poszanowaniem praw i godności współpracowników.
- Praktyczne ćwiczenia postawy asertywnej, czyli: jak asertywnie wyrażać i egzekwować polecenia, jak wyrażać własną opinie i emocje, jak udzielać konstruktywnej asertywnej krytyki i jak ją przyjmować.
- Asertywność w mowie ciała, na ile nasze ciało i głos wspomagają asertywność? Analiza nagrań wideo, indywidualne wskazówki od trenerów.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.