- Poznanie i rozwój komunikacji konstruktywnej (opartej o metodę NonViolent Communication opracowaną przez Marshalla Rosenberga) wzbogacającej kompetencje w obszarze porozumiewania się z innymi ludźmi.
- Wzmocnienie kompetencji w zakresie komunikacji w warunkach stresu i trudnych sytuacjach, np. gdy zespoły mają wielu szefów (liniowych i projektowych równocześnie).
- Wzmocnienie pewności siebie i odwagi działania w perspektywie emocjonalnych reakcji (np. odmowa, złość).
- Zwiększenie efektywności działania dzięki jasności komunikacji.
- Pogłębienie relacji z innymi osobami (współpracownikami).
- Budowanie umiejętności zachęcania do działania i motywowania z uwzględnieniem potrzeb wszystkich stron.
- Wywieranie wpływu przez konstruktywną komunikację – NVC – NonViolent Communication (Porozumienie Bez Przemocy Marshalla Rosenberga)
- Jak mówić, by ludzie usłyszeli i zrozumieli.
- Praktyczne narzędzia budowania kontaktu z rozmówcą.
- Transformacja trudnych rozmów i trudnych emocji.
- Rola emocji w trudnych sytuacjach i trudnych rozmowach.
- Przekształcenie niejasnych komunikatów w klarowną wypowiedź – czemu służy i jakie ma znaczenie.
- Dwie ścieżki komunikacji i ich wpływ na porozumienie.
- Jak odmawiać i jak przyjmować odmowę z szacunkiem dla siebie i drugiej osoby?
- Jak słuchać krytycznych słów, aby nie raniły?
- Uczestnicy prowadzą 2-5 minutowe rozmowy z wykorzystaniem narzędzi poznanych na szkoleniu.
- Kluczowa zmiana we mnie, bym skuteczniej wywierał wpływ to…
- Action Plan – zdefiniowanie zakresu pożądanej zmiany – planowanie własnego rozwoju.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.