Dla kogo
Feedback – szkolenie informacja zwrotna
Nie ma dnia, żebyśmy nie poddawali ocenie ludzi oraz efektów ich pracy. Formalnie lub nie, wypowiadamy swoje osądy. Z drugiej strony, każdy z nas też nieustannie jest oceniany przez innych.
W pracy menedżera ocenianie pracowników jest formalnym obowiązkiem. Na ocenie jednak się nie kończy. Jeśli ma ona przynieść zamierzony efekt – zmianę niekorzystnych zachowań i wzmocnienie pożądanych – musi zostać przekazana pracownikom.
Jak z szacunkiem rozmawiać o rezultatach? Jak przekazywać informację zwrotną, by sprzyjała rozwojowi pracownika?
- Poznanie zasad skutecznego i bezpiecznego udzielania informacji zwrotnej (feedbacku).
- Odkrycie mocy wspierania rozwoju i motywacji swoich pracowników przed feedback.
- Wyćwiczenie skutecznego prowadzenia rozmów oceniających z pracownikami.
- Przygotowanie do posługiwania się informacją zwrotną w trudnych i nietypowych sytuacjach.
- Rozwój umiejętności przyjmowania informacji zwrotnej dotyczącej siebie.
- Czym jest a czym może być ocena dla pracownika – o korzyściach i zagrożeniach związanych z oceną.
- Czym jest a czym nie jest feedback: podejście „na twardo” vs podejście „na miękko”.
- Model: FUO. FUKO, Kanapka oraz Metoda Feed-forward w udzielaniu informacji zwrotnej.
- Proces oceniania: fakty, opinie, emocje, interpretacje. Psychologia oceniania ludzi i wnioski dla praktyki oceniania a potem dawania feedbacku menadżerskiego .
- Oceniłem i co dalej – formułowanie oceny. Jak ująć ocenę w słowa, by zakomunikować ją ocenianemu?
- Rola informacji zwrotnej (stałej, cyklicznej) w rozwoju ludzi, zespołu, firmy.
- Cele i zasady rozmowy oceniającej – udzielania feedbacku i przyjmowania go.
- Krok po kroku – struktura rozmowy feedback-owej, która dodaje skrzydeł.
- Co menedżer powinienem wiedzieć przed udzieleniem konkretnego feedbacku – przygotowanie do rozmowy?
- Konstruktywna krytyka, inspirująca pochwała – zasady udzielania informacji zwrotnych: tych łatwych w przekazaniu oraz tych trudniejszych.
- Symulacje prowadzenia rozmów – videotrening.
- Action Plan na rozwój umiejętności dawania informacji zwrotnej.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.