Dla kogo
Zarządzanie ludzmi to nieustanna komunikacja – prowadzenie rozmów. Jedne z nich są łatwe i przyjemne ale są i takie, które wymagają swoistej odwagi ze strony menedżera.
Odwagi związanej z konfrontacją, asertywnością, radzeniem sobie z potencjalnym konfliktem, emocjami pracownika i swoimi własnymi. Rozmowy te są trudne i wymagające przygotowania.
- Zapoznanie uczestników ze sprawdzonym procesem skutecznego radzenia sobie z niepożądanymi zachowaniami pracowników.
- Nauczenie uczestników metod wypracowywania zasad kierujących zachowaniem pracowników i konsekwentnego ich przestrzegania.
- Dostarczenie uczestnikom wiedzy i praktyki komunikowania pracownikowi trudnych dla niego informacji w sposób akceptowany społecznie.
- Z jakiego powodu warto uczyć się rozmawiać na trudne tematy?
- Co robić przed rozmowami konfrontacyjnymi – jak przygotowywać się do rozmów.
- Co zrobić, by najpierw myśleć a potem otwierać usta.
- Jak rozpocząć trudną rozmowę?
- Jak pomóc rozmówcy podjąć działanie – zmianę postępowania?
- Jak sprawić, by dotrzymywanie obietnic było bezbolesne?
- Co robić w trakcie trudnej rozmowy: jak radzić sobie z emocjami i stresem swoim i drugiej osoby.
- Co robić, gdy druga osoba: toczy dygresje, złości się, czuje się niepewnie, nie dotrzymuje postanowień, przytacza jeszcze większy problem?
- Najtrudniejsze sytuacje w życiu zawodowym i jak sobie z nimi radzić?
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.