Dla kogo
Delegowanie zadań i obowiązków – szkolenie menedżerskie
Delegowanie zadań to jedna z podstawowych funkcji każdego menedżera. Początkujący menedżerowie często są rozdarci między skrajnymi pokusami. Z jednej strony boją się przekazać odpowiedzialność za zadania podwładnym i starają się wszystkiego osobiście dopilnować. Właściwie najchętniej zrobiliby wszystko za nich. Przecież nikt nie zna się na temacie tak dobrze jak oni, prawda? A może by tak z drugiej strony zrzucić wszystkie niemiłe obowiązki na podwładnych i czekać wygodnie aż pojawią się efekty?
Za egzekwowanie realizacji ustaleń odpowiadają menedżerowie. Jednak niewielu z nich jest przygotowanych na to, by odważnie i skutecznie egzekwować czy rozliczać podwładnych. Dla wielu problemem jest zwracanie uwagi współpracownikom, gdy ci nie dotrzymują ustaleń i łamią ustalone zasady. By robić to skutecznie trzeba nie tylko woli, ale umiejętności komunikacyjnych.
Jak znaleźć złoty środek? Jak przekazywać zadania i monitorować ich wykonanie, żeby nie obawiać się o ich efekty? Których zadań nie można przekazać?
Cele i tematyka szkolenia
Warunki skutecznego delegowania.
Skuteczne delegowanie i egzekwowanie zadań
- Jak pozyskiwać do realizacji celu pracowników niebędących w relacji zależności?
- Kontrakt z pracownikiem – czyli jak budować odpowiedzialność za wykonanie.
- Autorytet – czy można budować autorytet bez władzy?
- Jak formułować polecenia?
- Jak sprawdzać zrozumienie polecenia?
- Monitorowanie realizacji – czyli skąd będę wiedzieć, że zadanie jest realizowane.
- Motywacyjna rola informacji zwrotnych.
- Posługiwanie się konstruktywną krytyką w celu modyfikacji zachowań.
- Egzekwowanie, korygowanie – jak prowadzić rozmowę oceniającą efekty?
- Symulacje rozmów z pracownikami.
- Analiza własnych mocnych stron w delegowaniu zadań oraz obszarów, które wymagają wzmocnienia.
- Skuteczne delegowanie i egzekwowanie zadań
- Wzmocnienie kompetencji do budowania produktywnych relacji z pracownikami.
- Opanowanie znajdowania równowagi między nadmierną kontrolą a pozostawieniem pracowników samych z trudnymi zadaniami.
- Doskonalenie umiejętności komunikowania się z pracownikami w trakcie: przekazywania poleceń, delegowania zadań, motywowania, oceny i kontroli pracy.
- Opracowanie praktycznych rozwiązań – metod do wykorzystania w realiach pracy menedżerów.
- Rozwój umiejętności delegowania w praktyce komunikacji.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.