Dla kogo
Konflikty są naturalną częścią życia i zdarzają się w różnych jego obszarach, zarówno na gruncie zawodowym, jak i prywatnym. Przybierają różne rozmiary. Wynikają z różnic pomiędzy ludźmi, z ich przyzwyczajeń, wartości, którymi się kierują, języka, którego używają itp. Nierozwiązane konflikty narastają, a półśrodki, które są stosowane do ich rozwiązywania, nie trafiają do źródła problemu.
Jak zachować się podczas konfliktu, jak podejść do niego, aby uczestnicy czuli się usatysfakcjonowani jego rozwiązaniem? Czy jest możliwa strategia wygrany – wygrany? To wyzwania w konflikcie.
Jedno jest pewne: konflikt warto rozwiązać. Podczas szkolenia skupimy się na szukaniu takich strategii na rozwiązywanie konfliktów, które zaspokoją oczekiwania wszystkich jego uczestników.
- Wzmocnienie przekonania o możliwości wpływania na nierozwiązane konflikty i dążenie do ich zakończenia poprzez zastosowanie strategii wygrany – wygrany.
- Podniesienie jakości relacji z innymi osobami poprzez zmianę postrzegania konfliktu.
- Polepszenie jakości współpracy z innymi osobami.
- Jaśniejsze zrozumienie swoich reakcji i emocji w konfliktowych sytuacjach.
- Zmiana sposobu myślenia i podejścia do sytuacji kryzysowych – lepsze radzenie sobie z trudnymi sytuacjami.
- Zwiększenie świadomości komunikacyjnej poprzez praktykę rozpoznawania i nazywania zarówno własnych uczuć i potrzeb, jak i uczuć i potrzeb innych uczestników konfliktu.
- Pogłębienie umiejętności budowania autentycznych relacji z innym i atmosfery wspierającej efektywność pracy.
- Co wspiera, a co utrudnia rozwiązywanie konfliktów?
- Jak dotrzeć do źródła konfliktu – do niezaspokojonych potrzeb ludzi?
- Komunikat „Ja” i jego wpływ na rozmowę.
- Trudna rozmowa: identyfikacja uczuć, potrzeb obu stron i formułowanie prośby.
- Jak mówić, by nas słuchano i jak słuchać, aby zrozumieć?
- Trudne rozmowy/ trudne sytuacje – identyfikacja i radzenie sobie.
- Krytyka: Jak słuchać krytycznych słów, aby nie raniły? Jak krytykować, aby nie ranić? Jak reagować na krytykę?
- Jak mówić „nie” z szacunkiem dla siebie i innych i jak przyjmować odmowę?
- Informacja zwrotna.
- Empatia wobec siebie/empatia wobec innych.
- Jak zaspokoić potrzeby wszystkich uczestników konfliktu?
- Doraźne wsparcie w konflikcie.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.