Dla kogo
Zaczęło się całkiem niepozornie. Marcie, starszemu specjaliście w dziale marketingu, z firmowej lodówki w kuchni zniknął lunch. Gdyby rzecz zdarzyła się raz, może nie byłoby afery. Jednak znów zauważyła, że ktoś podjadł jej (już przezornie przeliczone) ruskie pierogi. Nie wytrzymała. Tego samego dnia do wszystkich pracowników dotarł anonimowy e-mail z informacją o tym, że to brzydko zjadać komuś obiad oraz z prośbą by jeść tylko swoje zapasy. I tak w pozornie spójnej firmie… zaczął się cyrk.
Przerzucano się komentarzami, ktoś utworzył stronę na Facebooku „Skrytobójczym lunchożercom mówimy stanowcze NIE”. Pomimo poruszenia tematu, lunche nadal znikały. Z żalem wspominano utracone naleśniki i lasagne. Na lodówce pojawił się napis. „Proszę, upewnij się, że jesz swój lunch”. Niektórzy podpisywali swoje pudełka z jedzeniem. Marta zaczęła więc przegadywać temat z ludźmi ze swojego działu. W kolejnych rozmowach padły podejrzenia o to, że za całą sytuacją stoi niezbyt lubiany dział produkcji. Inżynierowie mają przecież takie szczeniackie pomysły…
Nie minęło dużo czasu i „przeciwnicy” z produkcji także się skonsolidowali. Zaczęli bojkotować pomysły działu marketingu na kolejnym spotkaniu zespołu projektowego. Każda ze stron konfliktu winą obciążała tę drugą. Wzajemna wrogość i rosnący brak wzajemnego zaufania przełożyły się na kolejne opóźnienie w terminie realizacji projektu. Wreszcie sam klient poskarżył się szefowi firmy na jakość pracy zespołu projektowego.
Czasem z pozoru drobne zdarzenie może zaburzyć działanie firmy. Wysiłki menedżerów i dobra wola pojedynczych osób nie wystarczą by tworzyć zgrany i efektywny zespół.
Często, by poprawić sytuację trzeba zaplanowanego wysiłku – integracji. Pod warunkiem, że będzie to inteligentna integracja.
- Integracja zespołu – lepsze wzajemne poznanie się oraz identyfikacja potencjałów każdego z uczestników szkolenia.
- Praktyczne ćwiczenie umiejętności komunikowania się w zespole przy wykonywaniu różnych zadań zespołowych.
- Zwiększenie stopnia współodpowiedzialności za jakość oraz osiągany rezultat współpracy.
- Diagnoza efektywności procesów: komunikowania się, podejmowania grupowych decyzji, kreatywności zespołowej, efektywności współpracy. Określenie ich silnych stron oraz identyfikacja tych aspektów, które wymagają zmiany lub wzmocnienia dla poprawy poziomu współpracy.
- Podniesienie motywacji, zbudowanie pozytywnych doświadczeń, które staną się odniesieniem do współpracy w miejscu pracy.
- Wypracowanie i akceptacja zespołowych zasad współpracy.
- Wzmocnienie świadomości swojej roli w zespole, nauka współpracy poprzez wyciąganie wniosków z sukcesów i porażek w trakcie realizacji zadań, zabaw i gier zespołowych.
- Sztuka współpracy – czym na co dzień jest współpraca w firmie.
- Mapa współpracy w naszej firmie, między zespołami i w jego obrębie.
- Kiedy grupa staje się zespołem? Etapy rozwoju zespołowości.
- Role grupowe w zespole. Jak diagnozować i wykorzystać naturalną różnorodność.
- Komunikacja – krwioobieg współpracy. Zasady konstruktywnego dialogu w zespole.
- Konflikty w miejscu pracy – diagnoza i rozwiązania.
- Potencjał naszego zespołu – co chcemy i co możemy osiągnąć?
- Planowanie zmian koniecznych dla wzmocnienia współpracy.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.