Dla kogo
Kilka faktów przemawiających za tym, aby zainwestować w szkolenia międzykulturowe
- Polska jest najszybciej starzejącym się krajem Unii Europejskiej od 2016 roku (wzrasta deficyt siły roboczej),
- Polska jest krajem, który od 2018 roku prowadzi najbardziej liberalną na świecie politykę migracji ekonomicznej/zarobkowej,
- brak rąk do pracy jest zjawiskiem długoterminowym, który będzie się pogłębiał przez kolejne dziesięciolecia,
- zatrudniamy pracowników już nie tylko z Ukrainy (nie wystarczają) ale też z takich kierunków, jak: Azja Centralna, Indie, Filipiny, Nepal, Wietnam.
- polskie firmy są „skazane” na zatrudnianie pracowników z innych krajów.
Jeśli zatem:
- masz problemy w bieżącej współpracy z zagranicznymi partnerami,
- zarządzasz międzynarodowym zespołem,
- zamierzasz rozpocząć współpracę z nowymi zagranicznymi klientami,
- chcesz ograniczyć koszty wynikające z błędów wejścia na nowy rynek zagraniczny,
- zależy Ci na usprawnieniu komunikacji z kulturowo odmiennymi klientami,
- zamierzasz możliwie najbardziej dopasować proponowany produkt/usługę do kulturowych potrzeb klientów,
- pragniesz zrozumieć sposób myślenia, działania, komunikowania i wartościowania świata przez partnerów spoza Twojego kręgu kulturowego,
to szkolenie jest właśnie dla Ciebie.
- Zwiększenie efektywności komunikowania się z partnerami zagranicznymi.
- Poznanie specyfiki działania biznesu w innych kulturach.
- Zapoznanie się ze sposobami radzenia sobie z kulturowo odmiennymi, a przez to trudnymi klientami.
- Rozwinięcie relatywizmu kulturowego, czyli technik nieoceniania odmienności innych.
- Nabycie umiejętności sprawnego i szybkiego dostrzegania potrzeb klientów zagranicznych oraz ustrzegania się przed sytuacjami kryzysowymi w komunikacji.
- Wielki podział kultur świata biznesu, czyli partnerstwo czy transakcja?
- Ceremonialność kultur biznesowych.
- Czas – kultura – działanie.
- Stereotypy, kalki kulturowe i przekonania w komunikacji kulturowej.
- Odmienne kultury pracy i co z tego?
- Kulturowe savoir-vivre.
- Obsługa klienta kulturowo odmiennego (obsługa na odległość i bezpośrednia).
Adresaci szkolenia:
Szkolenie przeznaczone jest dla firm współpracujących z zagranicznymi partnerami oraz/lub chcących usprawnić komunikację z zagranicznymi klientami. Konstrukcja szkolenia w zależności od indywidualnych potrzeb klienta może być ukierunkowane ściśle na określony rynek (np. niemiecki, krajów skandynawskich, francuski, chiński, indyjski, amerykański, itd.).
Dla kogo w szczególności?
- zespołów współpracujących z przełożonymi/właścicielami firm pochodzącymi z odmiennych kręgów kulturowych. Szkolenie pomaga zrozumieć skąd biorą się odmienne reakcje na sytuacje stresujące (konfliktowe), odmienne oczekiwania względem podwładnych mające korzenie w odmiennościach kulturowych, sposobach właściwego komunikowania się – budowania zrozumiałych komunikatów, prezentowania własnych opinii i argumentów podczas dyskusji i prezentacji firmowych z poszanowaniem kulturowych kodów. Słowem, zorientowanie się w jaki sposób kultury narodowe „kalibrują” zwierzchników i co z tego wynika.
- managerów niższego, średniego i wyższego szczebla, którzy zarządzają zespołami kulturowo zróżnicowanymi (np. pracownicy linii produkcyjnych, zespoły kreatywne, zespoły outsourcingowe). Szkolenie pokazuje, jak unikać sytuacji konfliktowych, w jaki sposób delegować zadania, czy włączać czy nie w proces decyzyjny, jak przekazywać negatywny feedback i jak krytykować w sposób, który oprócz tego, że będzie kulturowo poprawny, nie będzie miał charakteru konfrontacyjnego (z czym my Polacy mamy duży problem),
- firm, które planują zatrudnianie obcokrajowców i włączanie ich do kultury korporacyjnej swoich przedsiębiorstw w nieodległej przyszłości.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.