Dla kogo
Zarządzanie projektami – szkolenie menedżerskie
Właściciele firm, kierownicy i członkowie zespołów projektowych, a także kadra średniego szczebla często nie mają świadomości, że zarządzają projektami. Jednak właśnie tak można zdefiniować ich rolę w firmie. Szkolenie to jest dedykowane szczególnie dla osób wchodzących w tematykę zarządzania projektami, ponieważ porusza najważniejsze pojęcia z zakresu PM, poparte praktycznymi przykładami.
Tym, którzy już zarządzają projektami, pomoże uporządkować wiedzę i da ciekawe wskazówki do jej zastosowania. W zakres tematyczny wplecione są wątki oryginalne (wykorzystanie analizy BAR-AAR w zespołach projektowych), które będą ciekawostką również dla znawców tej problematyki.
- Przygotowanie uczestników do prawidłowego definiowania celów projektu.
- Nabycie umiejętności budowania zespołu projektowego i pełnienie różnych ról jako członek zespołu.
- Nauka planowania projektu i tworzenia harmonogramu działań.
- Zapoznanie się z wybranymi metodykami i najlepszymi praktykami zarządzania projektami.
- Nabycie kompetencji określania ryzyka w projekcie i planowania reakcji optymalizujących.
- Poznanie sposobów monitorowania postępów i raportowania ich na wszystkich etapach projektu
- Obowiązki kierownika projektu.
- Cykl życia projektu i najważniejsze procesy w projekcie.
- Kluczowi interesariusze projektu.
- Ocena potrzeb i decyzja o wyborze projektów do realizacji.
- Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART.
- Wstępna dokumentacja projektu obejmująca wymagania z nim związane.
- Struktura Podziału Prac (WBS – Work Breakdown Structure).
- Macierz odpowiedzialności a Macierz RACI.
- Planowanie zasobów, zamówień, komunikacji i jakości.
- Przegląd BAR.
- Harmonogram projektu.
- Diagramy sieciowe – metoda ścieżki krytycznej.
- Planowanie zarządzania ryzykiem.
- Sprawozdawczość.
- Monitorowanie projektu.
- Ocena wykonania projektu.
- Dobór i zarządzanie zespołem projektowym.
- Jak być skutecznym szefem zespołu projektowego? Jak wychowywać szefów projektów w organizacji?
- Przywództwo w zarządzaniu macierzowym.
- Zarządzanie dostawcami w projekcie.
- Zarządzanie kosztami.
- Weryfikacja wyników.
- Odbiór projektu.
- Formalne zamknięcie projektu.
- Zarządzanie wiedzą i przekazanie wyciągniętych wniosków do przyszłych projektów.
- Elementy zarządzania portfelem projektów.
- Model PPM.
- Analiza wybranych metodyk – do uzgodnienia w zależności od oczekiwań:
- PMI / PMBOK,
- PRINCE2,
- SIX sigma.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.