Dla kogo
Jacy są pracownicy? Różni. Jednym z istotnych aspektów różnorodności pracowników jest ich wiek. Pokolenie X, Y, Z… Kim są? Czy można ich zrozumieć? Jak nimi zarządzać?
Poprzez różnorodność rozumie się wszystkie aspekty, w których ludzie się różnią i są podobni, zarówno te widoczne, jak i niewidoczne. Różnice te mają istotny wpływ również na to, jak ludzie pracują. Zrozumienie i branie pod uwagę występujących różnic pomaga organizacji uzyskać lepsze efekty w zakresie jakości i wyników pracy.
- Uzyskanie wiedzy na temat zróżnicowania czynników motywujących, aspiracji i celów indywidualnych w zależności od wieku pracowników.
- Zapoznanie się z ideą i standardami zarządzania wiekiem.
- Rozwój umiejętności stosowania poszczególnych narzędzi zarządzania wiekiem.
- Zdobycie wiedzy na temat połączenia zarządzania wiekiem ze strategią i misją firmy.
- Poznają sposoby tworzenia strategii zarządzania wiekiem w organizacji.
- Wypracowanie rozwiązań, służących wdrożeniu zarządzania wiekiem w firmie.
- Czy wiekiem można zarządzać – o co chodzi z tą różnorodnością.
- Rekrutacja i selekcja pracowników.
- Intermentoring, czyli wzajemne korzystanie młodszych i starszych pracowników ze swoich zasobów.
- Rozwój kariery zawodowej i motywowanie pracowników w odniesieniu do różnic pokoleniowych.
- Zarządzanie wiekiem a strategia firmy oraz społeczna odpowiedzialność biznesu.
- Przygotowanie zarysu strategii zarządzania wiekiem – praca warsztatowa.
- Mechanizmy wprowadzania zmiany w organizacjach zróżnicowanych.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.