Działamy na żywym organizmie!
Operacja wdrożenia strategii Customer Experience Management (CEM) odbywa się na żywym organizmie!
Skuteczność wdrożenia jest pochodną właściwego jej przygotowania:
- Analizy zasobów organizacyjnych (ludzkich, pieniężnych, czasowych) – gdzie jesteśmy?
- Skali ambicji – tego jak wysoko mierzymy – co chcemy osiągnąć?
- Momentu w jakim znajduje się firma i jej otoczenie rynkowe – kto i co nam będzie pomagać a co utrudniać?
Dobrze zaplanowana strategia wprowadzana zmian zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu.
Skuteczne wdrożenia to te dobrze zaplanowane
Albert Einstein, pytany co by zrobił, gdyby miał świadomość, że została tylko godzina do końca świata, powiedział, że przez 55 minut zastanawiałby się co zrobić, a potem w ostatnie 5 minut to zrobił. Obrazuje to wagę analizy i planowania. Tymczasem większość porażek we wdrożeniach jest konsekwencją złego zaplanowania zmiany. Pokazują to badania.
Ponadto nasz polski optymizm i niesamowita zdolność do realizacji śmiałych przedsięwzięć poprzez „pospolite ruszenie” tutaj nie pomaga.
Potrzebne jest przygotowanie oparte o sprawdzone metodyki wdrażania zmian w działaniu firmy
Sekwencja
Opracowanie zmian strategiczno-rozwojowych w ramach CEM odbywa się to:
- Podczas serii warsztatów planistycznych z menedżerami/grupą projektową formułujemy wizję docelową oraz strategię wprowadzania zmiany (Customer Experience Management) optymalnej dla Waszej organizacji. (Zakładamy, że misja i wizja firmy oraz wartości są już wypracowane – w innym przypadku trzeba także pracy na tym polu)
- Podczas warsztatów projektujemy sekwencję działań umożliwiających skuteczne wdrożenie, definiujemy zasoby i ich źródła, obsadzamy główne role w scenariuszu wdrożeniowym, a także robimy Gantta i harmonogram prac.
- Identyfikujemy także ryzyka oraz sposoby przeciwdziałania lub/i minimalizowania rozpoznanym
- Dzięki postawionej w fazie badania diagnozie, a także wcześniejszemu zaangażowaniu pracowników, zespół wdrożeniowy opracowuje strategię, taktykę i harmonogram wdrożenia.
Jeżeli wiesz dokąd zmierzasz...
Jeśli wiesz to skuteczniej się wdraża zmiany bo:
- Nazwana i zwizualizowana wizja rezultatów – umożliwia sprawną komunikację i buduje zaangażowanie
- Klarowany i zweryfikowany wewnętrznie sposób dojścia do realizacji wizji – daje wiedzę o tym: co, kiedy, jak i dlaczego będzie się działo
- Mamy większe zaangażowanie zespołów i liderów na etapie wdrożenia – ponieważ brali udział w przygotowaniach – przez co mniej trzeba energii na przekonywanie do nich
- Spadek lub uniknięcie niechcianych i niepożądanych kosztów
- Większa gwarancja osiągnięcia rezultatów – skuteczności
„Jeżeli nie wiesz dokąd zmierzasz, każda droga zaprowadzi Cię donikąd” – jak powiedział Henry Kissinger