Definicja Customer Experience czyli doświadczenia klienta
W naszej praktyce widzieliśmy wiele definicji. Ta która od lat się posługujemy brzmi tak. Doświadczenia klienta (Customer Experience) to swoisty koktajl złożony z:
- fizycznych działań firmy (jasne światło vs ciemność w miejscu sprzedaży, dostępny Dział Obsługi Klienta pod telefonem vs trudność w kontakcie),
- sensorycznych doznań klienta (ciężkie stalowe drzwi sklepu vs samootwierające się drzwi, przyjazny ton głosu konsultanta vs znudzona gadka telemarketera ),
- wzbudzonych emocji i myśli (ocen) (zachwyt vs obrzydzenie, pewność, że mi pomogą vs dezorientacja i złość związana z zawodem, że jednak znowu nie pomogą!)
Definicja CX obejmuje jeszcze dwa ważne aspekty.
- doświadczenia te Klient, konsument przeżywa w każdym momencie kontaktu z firmą, a jest ich wiele, bardzo wiele – jak pokazują mapy podróży Klientów jakie realizujemy z naszymi Klientami. Nie można więc powiedzieć, że klient nie doświadcza marki/firmy. Zawsze jakoś ją doświadcza.
- elementy składające się na doświadczenie Klient i konsument intuicyjnie ocenia i porównuje do swoich oczekiwań.
Więcej na ten temat możesz poczytać zakładając w inne nasze wpisy:
- Oddziałuj na zmysły klientów i zyskaj trwałą przewagę nad konkurencją
- Customer Experience Management. Wyróżnij się albo zgiń!
- Obsługa klienta a Customer Experience – co je różni?
- Co czeka firmę, która opiera swoje działanie na generowaniu złych zysków?
Na konkurencyjnym rynku nadpodaży to właśnie Customer Experience, czyli doświadczenia Klienta i konsumenta są tym co wyróżnia marki między innymi. Te które zapewniają swoim Klientom i konsumentom bardziej wartościowy Customer Experience wygrywają – rosną, przynoszą zyski, marka ich się wzmacnia. Te które tego nie robią, przekonane, że można skuteczniej konkurować ceną czy szerokością asortymentu tracą na tym.
Customer Experience Management (CEM) oznacza kompleksowe podejście do kształtowania wszystkich doświadczeń Klienta. Dotyczy kontroli i wpływu na to, co przeżywa Klient na każdym etapie kontaktu z marką/firmą, po to by stał się wobec niej lojalny.
Po to robić? Czy ma sens inwestowanie w Customer Experience Management?
Dlaczego firmy powinny starać się dawać lepszy, bardziej wartościowy Customer Experience?
Korzyści z bycia firmą, która sprawnie zarządza doświadczeniem Klienta są ogromne. Jakie?
Pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze. Oczywiście nie biorą się znikąd. Pieniądze, które firma jest w stanie wygenerować dbając o sowich klientów, tak że Ci stają się ambasadorami marki w czasem fanatycznymi wyznawcami są ogromne.
Jakich konkretnych korzyści można się spodziewać inwestując w CEM?
- Wzrost przychodów związanych z lojalnością Klienta, czyli wzrost LTV – lifetime value. Wartość życiowa klienta to całkowity przychód, którego firma może oczekiwać z jednego konta (ang. account) przypisanego do klienta. Uwzględnia ona wartość przychodów firmy ze współpracy z tym jednym klientem w kontekście przewidywanej długości współpracy klienta z przedsiębiorstwem.
- Wzrost przychodów pochodzących od nowo pozyskanych Klientów, czyli leadów wygenerowanych dzięki działaniu ambasadorów marki. Co ważne te przychody nie wiążą się z żadnymi wydatkami na pozyskanie Klienta (koszty marketingu, reklamy, sprzedaży). Klient po prostu pojawia się ponieważ został zachęcony do współpracy z nami przez innego, zadowolonego bardzo, naszego klienta.
- Wzrost oszczędności związanych z usprawnieniem działania procesów, zmian w procedurach, systemach, strukturze. Skłonienie Klienta to tego by sam się obsłużył niesie gigantyczne oszczędności. Oczywiście dzieje się to, w erze digitalizacji, przez przeniesienie w dotychczasowych aktywności realizowanych przez pracowników firmy na klienta, który sam w środowisku cyfrowym: sprawdza sobie konto, historie zamówień, składa kolejne zamówienia, pobiera fakturę, składa korekty, reklamacje… i wiele innych aktywności. Dzieją się one bez udziału wielu pracowników a jedynie w oparciu o system informatyczny do tego stworzony, który jest znacznie tańszy niż armia ludzi, którą wcześniej trzeba było zatrudnić by obsłużyć te procesy dla Klienta.
Prócz pieniędzy, które są skutkiem działań całej firmy, wszystkich pracowników na to by dostarczać wartościowe doświadczenia Klientom i konsumentom, są tez korzyści bezpośrednie, mniej wymierne niż pieniądze. Jakie?
- Zaangażowanie pracowników – realizacja CEMu oznacza wzrost poczucia sensu pracy, wśród wielu ludzi pracujących na rzecz Klienta
- Wdrażanie zmian, które były w firmie od zawsze potrzebne ale nie było wystarczającego pretekstu by je wdrożyć
- Praktyczne wdrożenie idei klient0centryczności
- Poprawa i usprawnienie współpracy miedzy działowej. Przełamywanie sławnych silosów
- Zarządzając doświadczeniami Klienta zyskujesz kontrolę nad tymi aspektami relacji z Klientem, które umykają uwadze konkurencji.