Customer Journey Map
Scenariusz zwykle wygląda następująco. Firma posiada lub tworzy produkt, który ma w sposób lepszy niż konkurencja zaspokoić potrzeby klienta. Dział marketingu buduje strategię komunikacji tej dobrej wieści klientowi. Powstają reklamy, strony produktowe, eventy, opakowania, ulotki…
W ruch zostaje wprawiona machina, która ma skłaniać klienta do jednego – zakupu. Klient urzeczony obietnicą kupuje. Marketing działa pełną parą – rośnie więc i grupa klientów. Sukces mierzony liczbą wystawionych faktur lub paragonów jest niezaprzeczalny. Klient jest zdobyty! Są powody do zadowolenia.
Co dzieje się dalej?
Otóż im większy sukces sprzedażowy, tym większe ryzyko porażki. Klient zdobyty za pomocą działań marketingowych jest tym bardziej wrażliwy na jakość użytkowania produktu, im większa była obietnica marki. Innymi słowy, im ambitniejsza obietnica artykułowana przez marketing, tym silniejsza skłonność klienta do jej weryfikacji w praktyce.
A to oznacza poważne kłopoty, jeśli wraz z nakładami na marketing nie poszły nakłady na doskonalenie jakości obsługi klienta. Doświadczenie klienta w kontakcie z marką (CX – Customer Experience) na etapie posprzedażowym, a więc użytkowania produktu, jest krytyczne dla lojalności klienta. Jeśli w tym czasie klient napotka problemy z używanym produktem i jednocześnie dozna kiepskiej (niższej od oczekiwanej) obsługi to rokowania dla trwałości związku z marką nie są dobre.
Przy korzystaniu z produktu mniejsze lub większe trudności są nieuniknione – klient może postępować niezgodnie z instrukcją, napotkać na wadliwy egzemplarz, czy poprzez normalne użytkowanie „zużyć” produkt, może wreszcie przez nieprzewidziane przez producenta użycie produktu czy warunki używania napotkać inne trudności. W każdej z tych sytuacji intuicyjnie będzie chciał się skontaktować z firmą – czyli będzie obsługiwany. Od jakości tej obsługi zależy to, czy nawet wielki entuzjasta marki stanie się jej zagorzałym przeciwnikiem, czy zostanie upewniony, że dobrze wybrał. Wiesz jak dobrze jest przygotowany Wasz serwis i każdy pracownik firmy na obsługę posprzedażową?
Zgodnie ze statystyką to pewne, że klient niezadowolony z produktu odezwie się do Twojej firmy. Pytanie tylko kiedy, jakim kanałem i kto go będzie obsługiwać. Kto w tej nieprzyjemnej dla klienta sytuacji naprawi obie ważne kwestie – produkt i … relacje?