Employee Net Promoter Score eNPS
Aby go zatrzymać trzeba go zachwycić, wręcz oczarować. Czy warto teraz podjąć ten wysiłek, gdy pozyskanie coraz to nowych klientów staje się znacznie trudniejsze? Czy w ten sposób można zadbać o lojalność klientów?
A pracownicy? Czy zadowoleni pracownicy przynoszą realne korzyści firmie? Czy zadowolenie pracownika przekłada się na jego lojalność?
Niedawne badania wskazują, że satysfakcja pracowników nie przekłada się bezpośrednio na ich produktywność. Zadowolenie z pracy może być jedynie pustą deklaracją, z której nie wynikają zachowania wobec klientów i współpracowników. Znacznie większy wpływ na produktywność pracowników ma ich motywacja i zaangażowanie w pracę, gdyż one przejawiają się w konkretnych zachowaniach w stosunku do klientów. Zaobserwowano, że zaangażowanie pracowników ma dwa razy większy wpływ na decyzje zakupowe klientów niż poziom satysfakcji pracowników. Co więcej, wzrost zaangażowania pracowników o 1 punkt prowadził do miesięcznego wzrostu sprzedaży o $200,000 w sklepie i spadku poziomu absencji.
Czy warto mierzyć poziom satysfakcji pracowników?
Wydaje się, że bardziej miarodajnym wskaźnikiem jest poziom ich lojalności. Lepiej więc badać prawdopodobieństwo, że pracownik poleci innym firmę, jako dobre miejsce pracy. Dla poziomu lojalności pracowników ważne są też kwestie współpracy, kultury organizacji, możliwości rozwoju pracowników, zaangażowania pracowników w strategię, misję i wizję firmy, koncentracji na kliencie, efektywności zarządzania, a także obszary, na które pracownicy się skarżą.