Dla kogo
Dążenie do maksymalizacji efektywności pracy w wielu firmach przybrało formę nadmiernej eksploatacji pracowników, której efektami są stres i wypalenie zawodowe. Pracownicy nie zawsze wiedzą jednak w jaki sposób stres oddziałuje na ich funkcjonowanie w życiu zawodowym i prywatnym. Nie rozumiejąc istoty problemu, nie są skuteczni w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań.
Jak radzić sobie ze stresem i zapobiegać wypaleniu zawodowemu?
Szkolenie służy wzmocnieniu uczestników w efektywnym radzeniu sobie ze stresem i jest formą profilaktyki wypalenia zawodowego. W pierwszym module uczestnicy poznając charakterystykę zjawiska, uświadamiając sobie wielkowymiarowość oddziaływania stresu na nasze funkcjonowanie: zawodowe i prywatne. Szkolenie pozwala dostrzec różnorodność stresorów i reakcji, jakie powodują. Stanowi preludium do indywidualnych wzorców reakcji na stres. Podczas szkolenia uczestnicy analizują własne indywidualne wzorce, będące konsekwencją cech osobowościowych, jak również właściwości własnego organizmu.
Kluczowym elementem szkolenia jest moduł poświęcony prezentacji i wypróbowaniu wybranych technik radzenia sobie ze stresem. Uczestnicy, rozwijając własne kompetencje w zakresie radzenia sobie ze stresem, mają możliwość dostrzec te, które są dla nich optymalne.
Ostatni moduł szkolenia jest poświęcony profilaktyce wypalenia zawodowego. W module tym uczestnicy diagnozują czynniki sprzyjające wypaleniu zawodowemu, jego pierwsze objawy oraz możliwe metody przeciwdziałania. Wszystko to po to by zapobiegać wypaleniu.
- Nabycie umiejętności dokonania indywidualnej oceny sytuacji, które powodują zwiększone napięcie, dezorganizując działanie własne i innych osób.
- Określenie stylu kontroli własnych reakcji w sytuacjach nagłego stresu.
- Poznanie metod krótkotrwałego radzenia sobie ze stresem oraz długofalowych technik budujących odporność.
- Przygotowanie działań profilaktycznych i określenie metod wprowadzania tych zmian.
- Zdobycie wiedzy dotyczącej charakterystyki powstania wypalenia zawodowego i sposobów zapobiegania mu.
- Czym jest stres – definicje.
- Charakterystyczne reakcje człowieka w sytuacjach trudnych.
- Stres negatywny i pozytywny.
- Objawy stresu.
- Natura i oddziaływanie stresu.
- Stres związany z pracą i organizacją.
- Optymalny poziom stresu jako stan oczekiwany.
- Wpływ osobowości na przyjmowanie stresu.
- Wzór zachowania A, B i C.
- Preferowany styl radzenia sobie ze stresem.
- Analiza własnego sposobu funkcjonowania.
- Stres generowany wewnętrznie.
- Obserwacja własnej reakcji stresowej.
- Sprzężenie zwrotne i informacja zwrotna.
- Długoterminowe strategie redukcji stresu.
- Systematyczna relaksacja i płynące z niej korzyści.
- Kształtowanie odporności psychicznej.
- Analiza metod radzenia sobie ze stresem.
- Tu i teraz – metody krótkotrwałe w radzeniu sobie ze stresem.
- Praca w perspektywie długofalowej.
- Diagnoza czynników sprzyjających wypaleniu zawodowemu.
- Pierwsze objawy wypalenia.
- Konsekwencje wypalenia zawodowego dla organizacji.
- Metody przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie skierowane jest do osób, które w swojej codziennej pracy mają kontakt ze stresującymi sytuacjami i chcą znaleźć sposoby na radzenie sobie ze stresem oraz zapobiec wypaleniu zawodowemu. Ze szkolenia z radzenia sobie ze stresem korzystają pracownicy, którzy są poddawani czasowej ale i długotrwałej presji. Pomaga też radzić sobie ze stresem związanym z pandemią.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.