Dla kogo
Mindfulness – warsztaty
Liczba bodźców, zadań, osób z którymi współpracujemy rośnie a nie maleje. Jak w tym nadmiarze radzić sobie z przeciążeniem poznawczym? Jak koncentrować się na kluczowych obszarach by być efektywnym w pracy? Jak wracać do skupienia i potrzebnej w danym momencie koncentracji? Radzenie sobie z emocjami wymaga znajomości mechanizmów, narzędzi i metod oraz treningu.
- Wprowadzenie w tematykę Mindfulness i zaznajomienie się z nią.
- Wypracowanie metod lepszego radzenia sobie ze stresem i emocjami.
- Ćwiczenie czystości myślenia i postrzegania rzeczywistości.
- Poznanie różnych postaw emocjonalnych.
- Zapoznanie uczestników z genezą metody. Naukowe podłoże Mindfulness.
- Podstawowe założenia treningu Mindfulness.
- Mięsień uwagi, nieoceniona uwaga, trening mentalny a praca mózgu.
- Wprowadzenie do medytacji.
- Stres w ujęciu Mindfulness.
- Negatywne myślenie a łańcuch reakcji stresowej.
- Rozwijanie umiejętności postrzegania. Ocenianie a rzeczywistość.
- Czystość myślenia. Rozwijanie umiejętności porządkowania myśli.
- Rola i znaczenie emocji w doświadczaniu stresu. Świadomość emocji.
- Dwa komponenty emocji – natężenie i postrzeganie.
- Warunki poprawiania i pogarszania efektywności pracy w kontekście przezywanych emocji. Techniki obserwacji myśli rodzących negatywne emocje i stres.
- Radzenie sobie z informacjami z zewnątrz w kontekście reakcji emocjonalnych.
- Typy postaw emocjonalnych u ludzi, zauważanie.
Adresaci szkolenia:
Warsztat przeznaczony dla wszystkich pracowników: różne grupy wiekowe, różne stanowiska i zależności służbowe. Doskonały na wyjazd firmowy lub integracyjny. Szkolenie jest dedykowane także tym zespołom, które radzić sobie musza z długotrwałym stresem i przeciążeniem poznawczym i emocjonalnym.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.