Po co szkolenie z przeciwdziałania mobbingowi?
Przygotowanie Uczestników do rozpoznawania i rozróżniania patologicznych zjawisk w organizacji, takich jak mobbing i dyskryminacja zabezpiecza organizację przed niechcianymi konsekwencjami emocjonalnymi, prawnymi i wizerunkowymi, które mogą być jej udziałem kiedy mobbing staje się faktem.
Ważnym elementem programu jest moduł poświęcony metodom reagowania i przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji. W jego trakcie uczestnicy wypracowują indywidualne i zespołowe metody profilaktyki i przeciwdziałania mobbingowi.
Drugim, równie ważnym obszarem szkolenia jest wzmocnienie kompetencji w zakresie budowania i wdrażania procedur antymobbingowych. Ich głównym celem jest nie tylko minimalizowanie przestrzeni dla mobbingu w firmie, ale i zaprezentowanie procedur i rozwiązań pozwalających na realne działanie pracownika i pracodawcy w organizacji. W tej części szkolenia uczestnicy wypracowują rozwiązania, które pozwalają na bezpośredni transfer wzorców dobrych praktyk do własnej organizacji.
- Wzmacnianie świadomości znaczenia negatywnego wpływu nierównego traktowania oraz mobbingu na efektywność organizacji
- Umiejętność rozpoznawania zachować i sytuacji mających znamiona dyskryminacji, molestowania i mobbingu w różnych sytuacjach zawodowych
- Wypracowywanie algorytmów zachowań i działań ułatwiających kształtowanie zdrowych relacji zawodowych.
- Przygotowanie do budowania, wdrażania, realizacji i modyfikacji procedur antymobbingowych i antydyskryminacyjnych przez organizację
- Wprowadzenie w tematykę szkolenia, czyli obowiązki i przywileje pracownika i pracodawcy
- Dyskryminacja, molestowanie i mobbing w organizacji – rozróżnienie zjawiska dyskryminacji, molestowania i mobbingu
- Dostrzeganie i diagnoza negatywnych zjawisk na płaszczyźnie organizacji – od sygnałów po eskalacje
- Metody reagowania i przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji
- Przestrzeń tworzona przez managera (kierownika) oraz profilaktyka mobbingu i dyskryminacji
- Rola procedur antymobbingowych i antydyskryminacyjnych czyli przełożenie prawa na praktykę zarządzania
- Polubowne rozwiązywanie sporu, charakterystyka polubownych sposobów rozstrzygania sporów
- Rozwiązywanie sporów wewnątrz organizacji od komisji po techniki i narzedzia
- Podsumowanie szkolenia – diagnoza potrzeb własnej organizacji w zakresie procedur
Standardowo 2 dni szkoleniowe po 8 godzin dydaktycznych każdy.
Metody szkoleniowe
uczenie dorosłych jest najskuteczniejsze przez wykorzystanie w trakcie szkoleń:
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie tych metod szkoleniowych rozwija umiejętności w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowań i postawy.