Dla kogo
Nasze firmowe „życie” od wielu lat usłane było i jest spotkaniami: raportującymi, feedbackowymi, kreującymi, organizującymi, porządkującymi, mającymi na celu dzielenie się wiedzą, doświadczeniem, wzajemną pomoc, itp. itd. Dodatkowo Covid-19 sprawił, że często zamiast sali spotkań dysponujemy platformą online, a część spotkań przeniosła się do sieci.
Zarówno w przypadku spotkań stacjonarnych, jak i zdalnych wyzwaniem okazuje się utrzymanie aktywności i zaangażowania uczestników spotkań, wypracowanie konkretnych rezultatów i ich późniejsze wdrożenie.
Odpowiednie przygotowanie i przeprowadzenie spotkania wspierać będzie późniejszą realizację zadań, a także motywację i zaangażowanie jego uczestników. Jak to zrobić? Jak zadbać o właściwy przebieg spotkania zdalnego? Jak zaktywizować jego uczestników?
Podczas naszego szkolenia:
- Dowiesz się jak przygotować efektywne spotkanie.
- Przepracujesz sposób moderowania spotkań stacjonarnych i zdalnych.
- Poznasz metody pozwalające na utrzymanie lub skrócenie czasu spotkania przy zachowaniu jego efektywności.
- Zaobserwujesz i przećwiczysz metody / narzędzia, które pomogą Ci zaktywizować uczestników.
- Dowiesz się jakie elementy sprawiają, że spotkanie staje się trampoliną do dalszej pracy.
Cele szkolenia:
- Zwiększenie efektywności spotkań poprzez ich odpowiednie przygotowanie
- Odpowiednie wykorzystywanie kluczowych elementów spotkania wpływających na jego efektywność
- Przećwiczenie technik i narzędzi skuteczniej komunikacji i angażowania uczestników spotkań
- Poprawa umiejętności prowadzenia spotkania
- Zwrócenie uwagi na różnice między komunikacją osobistą a zdalną w funkcji moderatora spotkania.
- Znaczenie spotkań w efektywnym realizowaniu zadań / projektów
- Po co nam spotkania? Kiedy je organizować, a kiedy nie są potrzebne?
- Rodzaje spotkań i ich funkcje dla realizacji zadań / projektów
- Korzyści wynikające z efektywnego spotkania / zebrania.
- Koszty związane z organizowaniem / uczestniczeniem w spotkaniach / zebraniach.
- Ja w roli prowadzącego spotkanie – identyfikacja swoich mocnych stron, określenie obszarów rozwojowych
- Przygotowanie efektywnego spotkania – heurystyka sukcesu produktywnych spotkań wewnątrz firmowych
- Precyzyjne określanie celów spotkań
- Dobór osób niezbędnych oraz „opcjonalnych” na spotkaniu
- Realistyczne zaplanowanie czasu trwania spotkania oraz czasu trwania poszczególnych jego części
- Agenda spotkania
- Prowadzenie efektywnego spotkania twarzą w twarz
- Rozpoczęcie i programowanie ram sukcesu
- Zasady i narzędzia wspierające wypracowywanie efektów spotkań (np. 5Why, odmiany burzy mózgów, technika paradoksu, metaplan)
- Dlaczego nie każda „burza mózgów” działa?
- Przygotowanie do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz „trudnymi uczestnikami”
- Mechanizmy pracy w grupie i dysfunkcje pracy zespołowej (Lencioniego) zagrażające wynikom spotkania
- Komunikacja „po spotkaniu” – wsparcie w realizowaniu kolejnych celów / zadań / założeń określonych na spotkaniu
- Efektywne spotkanie zdalne lub hybrydowe
- Komunikacja osobista vs. komunikacja online – podobieństwa, różnice i ich wpływ na sposób prowadzenia spotkania zdalnego
- Rola moderatora podczas spotkania zdalnego – funkcje, obowiązki, przywileje
- Budowanie relacji i zaangażowania uczestników spotkania zdalnego – metody, narzędzia, techniki
- Action Plan
Adresaci szkolenia:
Menedżerowie wszystkich szczebli, menedżerowie projektów (Project Manager), liderzy stali i czasowi, eksperci firmowi i specjaliści, członkowie zespołów projektowych, którzy prowadzą spotkania firmowe o różnych charakterze ale od których sprawności prowadzenia zależy ich efektywność.
Metody szkoleniowe
By doskonalić umiejętności i kształtować postawy stosujemy metodykę Kolba:
ĆWICZENIA – Gry i zadania. Szkolenia są zgodne z metodyką „warsztatową” (80% czasu). Ćwiczenia diagnozują i rozwijają umiejętności, a także dostarczają wiedzy z doświadczenia.
DYSKUSJE Doświadczenie z ćwiczeń jest omawiane podczas dyskusji grupowej. Uczestnicy integrują wnioski z gry lub zadania z posiadaną wiedzą z pracy. Stosowanie tych wniosków weryfikujemy w kolejnych ćwiczeniach, co przyspiesza proces uczenia się.
ODGRYWANIE RÓL Bazując na firmowych przypadkach z pracy uczestników zapewniamy szybkie wdrożenie wiedzy z ćwiczeń. Dzięki nim inspirujemy uczestników do odkrywania zupełnie nowych dla siebie sposobów postępowania w problemowych sytuacjach.
TESTY i ARKUSZE Proponujemy je jako pomocniczy materiał w ćwiczeniach lub osobne testy, które skłaniają do refleksji i autorefleksji. Materiały te po wypełnieniu zostają do dyspozycji uczestników.
SYMULACJE I VIDEOTRENING Mamy już kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z wykorzystaniem kamery i dobrze wiemy jak, pomimo lęków uczestników, wykorzystać ją do intensyfikacji procesu rozwoju umiejętności/zmiany nawyków.
ACTION PLAN. Uczestnicy na podstawie autoanalizy, a także informacji zwrotnej od trenerów oraz grupy, wyznaczają indywidualne cele rozwojowe i plany działania – wdrożenia umiejętności w praktykę.
Wykorzystanie metod uczenia dorosłych pozwala rozwijać kompetencje w ich trzech aspektach: wiedzy, zachowania i postawy.