Czym jest CES?
Wysiłek, jaki klient musi włożyć z zakup jest odwrotnie proporcjonalny do prawdopodobieństwa zakupu.
Im więcej wysiłku musi klient włożyć tym gorzej dla koszyka.
To samo dotyczy wysiłku po-zakupowego: w trakcie pierwszego użycia, konsumpcji produktu czy potem obsługi posprzedażowej. Ale wówczas gra jest o wiele większa bo walczymy o lojalność klienta. Wówczas najłatwiej można stracić pozyskanego już klienta. Pomiar CES, czyli Customer Effort Score, pomaga doskonalić nie tylko obsługę ale i sam produkt czy proces sprzedażowy.
Customer Effort Score
Czy wiesz, że przeciętny kontakt pomiędzy klientem a działem obsługi ma cztery razy większe szanse wywołać u klienta brak lojalności niż jej wzrost?
Szacuje się, że średnia wartość każdego straconego klienta w Polsce wynosi 145 euro rocznie. Jak się okazuje, jednym z kluczowych czynników wpływających na decyzję klienta czy pozostać wiernym marce czy też ją porzucić, jest stopień wysiłku jaki musi on podjąć, aby kupić, użytkować czy serwisować produkt.
CES, czyli Customer Effort Score, to wskaźnik służący do pomiaru sygnałów nielojalności klientów – zanim ci podejmą negatywne dla nas decyzje zakupowe.
Chcesz sprawdzić do jakiego wysiłku zmuszacie Waszych klientów?
Wiecej badań ma sens ale
Badanie CES nie wyklucza posługiwania się równocześnie innymi badaniami jakościowymi, czy ilościowo-jakościowymi jakimi są: NPS, CSAT. Ważne by pamiętać, że:
- Każde wartościowe badanie satysfakcji klientów powinno być przeprowadzane z regularnością, aby dostarczyć rzetelne, aktualne i reprezentatywne wyniki.
- Każde badanie powinno być wykorzystywane do doskonalenia działania firmy czy organizacji.
Stąd ich tak duże znaczenie w Customer Experience Management, gdzie badania będące sposobem na pozyskanie głosu klienta (Voice of Customer), w tym przypadku zamówionego głosu klienta są fundamentem – danymi w oparciu o które doskonali się działanie organizacji.