CSAT
Czy wiesz, jak w prosty sposób sprawdzić czy nowa oferta/usługa jest dla Twoich klientów satysfakcjonująca? A może chcesz zweryfikować, jaki ma wpływ na zadowolenie klienta dany fragment jego podróży (touchpoint)?
CSAT to najbardziej popularne badanie konsumenckie. Dzięki niemu w szybki sposób poznasz konkretną (mierzalną) odpowiedź na pytanie o stopień zadowolenia klienta. Tworzenie skutecznych ankiet CSAT (ankiety csat) jest kluczowe, ponieważ można je dostosować do specyficznych potrzeb firmy oraz jej klientów, co pozwala na uzyskanie bardziej precyzyjnych wyników.
Sprawdź w jakim stopniu Wasza usługa jest dla klientów satysfakcjonująca!
Czym jest CSAT i jak się mierzy satysfakcję klienta
CSAT – Customer SATisfaction to weteran badań klienta
To najstarszy (w zestawieniu z badaniem poleceń NPSem i badaniem wysiłku klienta CES)
Powstał by pomóc firmom mierzyć a potem doskonalić działanie firmy na rzecz klienta. Doskonalić produkt, usługi czy sposób ich dostarczania a szerzej działania firmy wobec klienta. CSAT pomaga firmom zrozumieć i spełniać oczekiwania klientów.
W CSAT nie ma dokładnych wytycznych, wzorów, zestawów pytań, szablonów ankiet. Zakres pytań ustala się każdorazowo pod potrzeby tego co chcemy ocenić, jakie aspekty działania firmy. Podobnie ze skalą jaką używa się w części ilościowej.
Jak mierzyć wskaźnik CSAT?
Firma zadaje klientowi pytanie/pytania, np. po zakończonej rozmowie telefonicznej, po to by np. ocenić jakość obsługi. Pytania są układane przez samą firmę, aby były jak najbardziej dopasowane do jej potrzeb i konkretnego miejsca styku klienta z firmą – CSAT lepiej sprawdza się na poziomie poszczególnych touchpointów niż całej organizacji.
Przykładowe pytania:
- Czy jest Pani/Pan zadowolony z produktu/usługi?
- Jak oceniasz poziom obsługi w czasie rozmowy telefonicznej?
- Czy nasz handlowiec dostarczył wszystkich informacji potrzebnych do podjęcia decyzji?
- Jak oceniasz terminowość dostaw?
Badania CSAT mogą również zawierać pytania dotyczące zadowolenia z konkretnego produktu.
Mierzenie zadowolenia za pomocą CSAT nie jest również ujednolicone, jeśli chodzi o możliwe odpowiedzi sugerowane klientom.
- Bardzo popularny jest pięciostopniowy, schemat: Jak oceniliby Państwo poziom swojego zadowolenia po ostatnim kontakcie z naszą firmą? (bardzo zadowolony/zadowolony/neutralny/niezadowolony/bardzo niezadowolony)
- A także odpowiedzi na skali np. Likerta (kafeteria pięciu wypowiedzi ułożonych w porządku od całkowitego odrzucenia do całkowitej akceptacji), np.:
- – zdecydowanie nie zgadzam się,
- – raczej się nie zgadzam,
- – nie mam zdania,
- – raczej się zgadzam,
- – zdecydowanie się zgadzam.
Kiedy warto wykorzystać CSAT?
Badania satysfakcji klientów z pomocą CSAT warto wykonywać wtedy, gdy istnieje potrzeba pełniejszego zrozumienia ich szczegółowych opinii, oczekiwań i doświadczeń w określonych już obszarach (znanych firmie wcześniej).
Badanie CSAT nie wyklucza posługiwania się równocześnie innymi badaniami jakościowymi, czy ilościowo-jakościowymi jakimi są: NPS, CES. Ważne by pamiętać, że:
- Każde wartościowe badanie satysfakcji klientów powinno być przeprowadzane z regularnością, aby dostarczyć rzetelne, aktualne i reprezentatywne wyniki.
- Każde badanie powinno być wykorzystywane do doskonalenia działania firmy czy organizacji.
Stąd ich tak duże znaczenie w Customer Experience Management, gdzie badania będące sposobem na pozyskanie głosu klienta (Voice of Customer), w tym przypadku zamówionego głosu klienta są fundamentem – danymi w oparciu o które doskonali się działanie organizacji.