Od wschodu do doskonałości
Każda organizacja jest inna i zaczyna swoją przygodę z CX w różnych punktach, więc liderzy CX mogą uznać, że postęp w ich organizacji jest inny. Poniższe pięć etapów wskazuje ogólne kamienie milowe na drodze do dojrzałości CX. Fazy rozwoju firm w Customer Experience Management Maturity model Qualtricsa wygląda następująco.
Co dzieje się na początku, co w środku a co na końcu tej drogi? Jaki jest finał zwiększania dojrzałości CEMowej wg. CEM Maturity?
- Wschodzące
Na tym pierwszym etapie dojrzałości CX, kluczowi menedżerowie w organizacji odkryli, że jej podejście oparte na produktach, operacjach lub finansach straciło na skuteczności i zdają sobie sprawę, że ich firma musi stać się zorientowana na klienta. Liderzy CX prowadzą rozmowy na temat niezbędnej transformacji, oceniają istniejące możliwości CX i/lub inicjują wczesne działania mające na celu ulepszenie określonych punktów styku lub procesów.
- Uczenie się
Następnie rozwija się eksperymentowanie z procesem i ulepszeniami CX, podobnie jak badania klientów dotyczące potrzeb i problemów oraz próba podstawowych narzędzi CX, takich jak mapowanie podróży. Liderzy CX zaczynają raportować metryki CX i klientów na poziomie punktu styku. Więcej osób w organizacji angażuje się w projekty CX, ale większość wysiłków pozostaje odosobniona w grupach funkcjonalnych.
- Zaangażowanie
Wsparcie dla CX jest zapewnione przez kilku kluczowych menedżerów na tym etapie, więc organizacja formalizuje CX: definiuje strategię, alokuje zasoby, tworzy zespoły, wdraża nowe technologie, uczy nowych umiejętności, angażuje programy CX i wyznacza konkretne cele dla CX. Współpraca międzydziałowa jest kultywowana, ponieważ rozwój CX wiąże się z większą integracją.
- Przyspieszanie
Osiąga się ilościowy zwrot z inwestycji w CX i rozumie się potrzebę integracji CX ze strategią biznesową, dzięki czemu powstaje ekosystem punktów styku, zespołów, narzędzi, procesów i partnerstw CX. Organizacja zwiększa biegłość w posługiwaniu się danymi i technologią cyfrową, która jest niezbędna do identyfikacji i wdrażania rozwiązań CX. Zapewnia również dopasowanie doświadczenia pracowników (EX)/CX oraz zaangażowanie marki pracownika.
- Doskonałość
Dla organizacji na najbardziej dojrzałym etapie CX, CX staje się sposobem na biznes, ponieważ wszyscy dyrektorzy przyjmują i wzmacniają transformację. Ustanawia się zestaw umiejętności i sposób myślenia CX w całej organizacji, a CX zostaje osadzony w strukturach i praktykach organizacyjnych. Ekosystem CX nadal się skaluje i ewoluuje, ponieważ organizacja aktywnie identyfikuje nowe możliwości dla klientów i stara się wprowadzać przełomowe rozwiązania.
By świadomie umożliwiać firmie rozwój w zakresie wzmacniania pro-klienckiej orientacji liderzy CXa, których my w ProOptima nazywamy CEM Masterami, których kształcimy w specjalnie zaprojektowanym kursie, wiedzą szczegółowo na jakim etapie jest ich organizacja.
Dzięki tej wiedzy potrafią zaplanować a potem zarządzać inicjatywami i projektami, które metodycznie pozwalają poszczególnym liderom i zespołom wzmacniać kompetencje niezbędne do coraz sprawniejszego Zarządzania Doświadczeniem Klienta, czyli Customer Experience Management.
Wiedza ta pozwala podejmować kolejne odważne kroki. Czy jesteś na nie gotowa czy gotów?
Zbadaj poziom dojrzałości organizacyjnej w zakresie Zarządzania doświadczeniem klienta
Wejdź na stronę i wypełnij ankietę a prześlemy Ci wyniki
Zapraszamy, oceń swoją organizację na dzień dzisiejszy i zrób krok by wzmacniać pro-klienckie podejście w sposób kompleksowy i skuteczny.
Pamiętaj nie ma złych wyników – są takie, które stanowią punkt wyjścia do dalszych działań doskonalących.
Źródła:
[1] https://www.hotjar.com/customer-experience/
https://www.qualtrics.com/experience-management/customer/