Jak mawia przysłowie: „miłości i szacunku nie da się kupić, ale trzeba na nie zapracować”. Podobnie z lojalnością klienta – trzeba na nią zapracować, a pracować na nią musi cała firma.
Kim jest lojalny klient i dlaczego warto walczyć o jego lojalność?
Lojalny klient to osoba lub firma, która zrobiła u nas zakupy i chętnie powraca ponownie. Nie potrzebuje szukać produktu czy usług w konkurencyjnych sklepach i u innych dostawców, ponieważ jest zadowolona z jakości oferowanego przez nas asortymentu i obsługi. Klienci, którzy czują emocjonalny związek firmą, będą chcieli robić z nią interesy. Prawdopodobieństwo jest czterokrotnie wyższe w porównaniu z tymi, którzy takiej więzi nie czują.
Lojalny klient poleca nas swoim znajomym i rodzinie. Zabieg ten generuje nam nowych klientów, bo przecież wiele osób woli robić zakupy w miejscu poleconym przez bliskich (wiadomość z pierwszej ręki), niż przez osoby nieznane np. jakieś forum czy reklamę.
Lojalny klient mniej kosztuje firmę. Pozyskanie nowego klienta kosztuje 5 razy więcej niż utrzymanie aktualnego, dlatego warto zadbać o to, aby klient był zadowolony z zakupu i wrócił do nas po następny produkt, kolejną usługę czy też przedłużenie usługi. Prawdopodobieństwo sprzedaży nowemu klientowi to tylko 5 do 20% podczas gdy prawdopodobieństwo sprzedaży staremu klientowi to 60 do 70%.
Lojalność jest więc ekonomiczną koniecznością dla współczesnych firm. Badanie z Satmetrix Systems wykazało, że wraz ze wzrostem zadowolenia klienta wzrasta prawdopodobieństwo zatrzymania go w bazie klientów i współczynnik poleceń. To dowód na to, że zadowoleni i lojalni klienci są głównym motorem zysków.
Jednym z lepszych mierników lojalności jest wskaźnik NPS – Net Promoter Score, czyli wskaźnik poleceń. Ten właśnie wskaźnik coraz więcej firm mierzy dzięki czemu wszyscy pracownicy angażują się w to, by był on jak najwyższy. Bo im wyższy NPS, tym większa szansa na to, że Klienci nasi zostaną z nami na dłużej.