Mniej znaczy więcej?
Sprzedaje każdy centymetr sklepu, przywiązuje każdy gest pracownika
Diabeł zawsze tkwi w szczegółach, czasem mniej znaczy więcej, a często kluczowe jest to co niewidoczne na pierwszy rzut oka. Dotyczy to zarówno wyglądu przestrzeni handlowej, wyposażenia, ekspozycji ale i … zachowania pracowników, którzy albo budują dobre doświadczenie zakupowe albo wręcz odwrotnie.
Jak pokazuje nasze wieloletnie doświadczenie: menedżerowie placówek, pracownicy centrali oraz sam personel punktu sprzedaży często nie zauważają artefaktów czy zachowań, które nie budują dobrego CX klienta. Powodują przez to złe doświadczenia, frustrację a jeszcze częściej utracone szanse sprzedażowe.
W efekcie pozbawiają firmę szans na zarobek tu i teraz ale i w przyszłości, gdy poprzez lepsze doświadczenia klient wiązałby się z marką i wydawał swoje pieniądze i w przyszłości.
Z tego powodu warto przyjrzeć się działaniom firmy z perspektywy kogoś kto rozumie kontekst biznesowy ale jako osoba z zewnątrz ma świeże i obiektywne spojrzenie na zachowanie klienta w punkcie handlowym lub usługowym
Dlaczego?
Ponieważ dzięki czemu będzie w stanie zauważyć więcej niż widzi na co dzień ktoś z wewnątrz.
Takie podejście stoi za audytem, który proponujemy celem zbadania stopnia satysfakcji klienta z Państwa biznesem by dowiedzieć się co działa, co mniej, a przede wszystkim co poprawić by biznes był bardziej efektywny dzięki większej liczbie bardziej zadowolonych klientów.
Cel audytu CX
Analiza jakości interakcji nabywczych z organizacją podczas bezpośredniej wizyty w punkcie handlowym lub usługowym determinujących doświadczenie klientów z marką celem zdefiniowania mocnych oraz słabych stron biznesu, a także oszacowania szans i zagrożeń, w kontekście opracowania działań nakierowanych na wzrost zadowolenia klienta.
- czego doświadcza na miejscu czyli co widzi i słyszy, a co myśli i odczuwa?
- jak ocenia to co widzi, słyszy i odczuwa?
- czego wynika taka ocena?
- na ile to sprzyja temu by zapamiętał tę wizytę lub opowiedział innym co go tam spotkało? co o tym decyduje?
- na ile jest skłonny by przyjść ponownie czy polecić miejsce innym osobom? co o tym decyduje?
- jakie elementy mają największy wpływ na satysfakcję klientów, które mają mniejsze znaczenie, a które wcale?
- co jest mocną i słabą stroną biznesu? z czego to wynika?
- co i dlaczego warto poprawić aby zatrzymać obecnych klientów, a także zachęcić do wizyt nowych?
Wartością przeprowadzenia audytu jest obiektywna, a ekspercka wiedza gdzie skupić swoje zaangażowanie aby poprawić doświadczenie klientów (Customer Experience), a tym samym optymalizować rentowność i konkurencyjność swojego biznesu.
Realizacja audytu – kolejność działań
Audyt jest realizowany w sekwencji 3 następujących etapów działań:
- Wywiad z managerami odpowiedzialnymi za obszar marketingu i sprzedaży (1,5-2h) Cel: zapoznanie się fundamentami strategii marketingowej oraz sprzedaży w kontekście celów oraz założeń jakie mają być realizowane wobec klienta i jego potrzeby zakupowej podczas jego wizyty w punkcie na poziomie strategicznym (jak firma chce dbać o klienta i swoją konkurencyjność na rynku?)
- Badanie wewnętrzne (web ankieta) dla pracowników organizacji (zarówno centrali jak i w punktach handlowo-usługowych)
- Warsztat z zespołem marketingowym (3-4h) poprzedzony analizą dostępnych danych (wyników badań marketingowych, raportów Mystery Shopper, badań satysfakcji klienta itp.) Cel: pozyskanie wiedzy nt. operacyjnych założeń co do oddziaływania na klienta podczas jego wizyty w punkcie, segmentacji rynku, wiedzy o kliencie (praca na personach), standardu obsługi klienta, itp., (jaki firma dba o klienta i swoją konkurencyjność na rynku?) a także tym jak do tej pory wyglądała informacja zwrotna z rynku co do tych działań (jak do tej pory klienci oceniali konkurencyjność firmy przez pryzmat jakości doświadczeń zakupowych) lub jak wygląda ta ocena wg pracowników organizacji na wszystkich szczeblach.
- obserwacja zachowań personelu i klientów w punktach handlowych lub usługowych (skala badania do ustalenia)
- wywiady z personelem punktów
- wywiady/ankiety z klientami (szczegóły czyli skala i zakres badania do ustalenia w zależności od specyfiki biznesu)
Cel: pozyskanie wiedzy nt. jak w rzeczywistości wygląda realizacja strategicznych oraz operacyjnych założeń oddziaływania na klienta z perspektywy jego samego na bazie jego oceny doświadczenia zakupowego w punkcie (jak klienci oceniają konkurencyjność firmy na rynku przez pryzmat swoich aktualnych doświadczeń zakupowych?)
- analiza zebranych danych, przeprowadzenie ewentualnych wywiadów uzupełniających, opracowanie raportu zawierającego wnioski
- prezentacja raportu, podsumowanie badania, opracowanie planu ewentualnych działań zaradczych w ramach follow up’u
Opinia i polecenie
Mając już wcześniejsze dobre doświadczenia ze współpracy z firmą ProOptima zdecydowaliśmy się na wdrożenie dużego projektu merchandisingowego dla naszej sieci sprzedaży. Dzięki dobrej komunikacji z prowadzącymi projekt, pogłębionej analizie potrzeb, ale też wielu często trudnym pytaniom ze strony Marcina (prowadzący projekt Marcin Fijoł) określiliśmy nasz punkt wyjścia, a dopiero potem ustaliliśmy plan wdrożenia. Metodologia pracy, pokłady cierpliwości, ale też ciągłe naprowadzanie na cel zaowocowały mierzalnymi efektami. Mamy wypracowany koncept, mamy materiał do pracy, wiemy co możemy zmienić, jak czytać zachowania klienta, jak dopasowywać nasze działania do potrzeb.
Warsztaty były dynamiczne, za nami burze mózgów i dyskusje i tysiące pytań w głowie, także takich „ale jak to?”. Marcin konsekwentnie przedzierał się z nami przez nasze mniejsze lub większe efekty WOW i finalnie mamy to – większe zrozumienie potrzeb, rozumienie siebie w biznesie, ale też wiedzę płynącą z rozmów z klientami zarówno wewnętrznymi, jak i tymi finalnymi w naszych salonach sprzedaży.
Ewa Kruss-Knap Dyrektor Finansowy/ i Personalny CEWE Sp. z o.o.