Zaufaj pracownikom i pokaż im to – co Ci to da?
Zaufaj pracownikom i pokaż im to – co Ci to da?
- 106% więcej energii w pracy
- 76% więcej zaangażowania
- 50% więcej produktywności*
*Badania Center for Neuroeconomics Studies, Claremont Graduate University, 2017
W projektach, które realizujemy nierzadko mamy do czynienia z sytuacjami, gdy pracownicy w firmie wskazują, co wymaga zmian. Część z tych sugestii to proste zmiany, do wdrożenia na już (Quick Wins). Ale nawet w przypadku takich wydawałoby się prostych zmian, z różnych przyczyn, nie są słuchani. Zmiany te nie są więc wprowadzane w życie. Jako klient, na co dzień bardzo często mierzę się z przypadkami, gdy pracownik jakiejś firmy odmawia mi pomocy z informacją „muszę mieć zgodę kierownika”, „niestety nie mam uprawnień, żeby pani pomóc”. Taka sytuacja jest zrozumiała, gdy mówimy o czynnościach, które wiążą się dla firmy lub klienta z jakimś ryzykiem, bezpieczeństwem życia, danych, zdrowia. Jednak jest zupełnie niezrozumiała, gdy chodzi o rzeczy, które go nie wywołują. Jak wyglądałyby doświadczenia klientów, gdyby tak zmienić podejście i powiedzieć pracownikom, że mają konsultować się z przełożonym nie za każdym razem gdy mają na coś zgodzić się dla klienta a gdy maja mu odmówić? Jestem przekonana, że wiele firm oprócz tego, że dostarczałoby pozytywnych doświadczeń swoim klientom i zwiększało zaangażowanie pracowników, zmniejszyłoby w ten sposób koszty operacyjne.
By jednak to było możliwe potrzebne jest zaufanie wobec pracowników. Efektywny proces wdrażania nowych pracowników, który obejmuje integrację z kulturą organizacyjną firmy oraz wsparcie w pierwszych dniach pracy, jest kluczowy. Tego niestety brakuje w naszych firmach, nie brakuje za to sposobów na monitorowanie i kontrolowanie – w setkach różnego rodzaju raportów, które są opracowywane dla „kogoś” wyżej. Czas zatem to zmieniać. Oczywiście nie przez naiwne – teraz im wierzę we wszystko i przestaję kontrolować ale stopniowe pozbywanie się nawyku nadmiernego kontrolowania na rzecz powiększania obszaru swobody – zazwyczaj pomaga bardziej niż się tego spodziewamy.
Kiedy w ankietach czy rozmowach z pracownikami naszych klientów słyszymy: „Wiem jaka jest moja rola w budowaniu doświadczeń klientów i wiem, że firma mi ufa, że zrobię to dobrze” to wiemy, że menedżerowie, liderzy CX odrobili swoje zadanie. To jedna z bezcennych wypowiedzi, którą można usłyszeć od pracownika, bo napawa dumą, że pracownicy biorą odpowiedzialność za pomoc klientowi, za troskę o jego Customer Experience w wraz z nim rozwój biznesu. Employee i Customer Experience Management to dwie strony tej samej monety. Bez dobrego Employee Experience nie ma szans na znakomity Customer Experience. Jeśli zatem chcesz wzmacniać zdolność Waszej organizacji do Customer Experience Management zadbaj o swoją wiedzę, poznaj narzędzia, zweryfikuj je w praktyce.
Dbaj o CX i EX oraz employer branding
Wzmocnij swoje kompetencje lidera, zarządzając cyklem życia pracownika z praktykami CEM