ARGUMENT 1 – ZMIANA JEST JEDYNA STAŁĄ WIĘC WARTO JĄ KONTROLOWAĆ.
Nikt nie lubi zmian, mimo że są one nieustanna częścią naszego życia, nie lubimy ich. Zarówno pozytywna jak i negatywna zmiana wywołuje podobne negatywne emocje, gdyż zaburzając. „status quo” zmusza nas do wyjścia poza strefę komfortu. Im dłużej działamy na rynku, tym więcej nawyków weszło w codzienność funkcjonowania naszej firmy. Pandemia Covid-19 pokazała, że nie jesteśmy gotowi na szybką, wymuszoną zmianę.
Tylko niektóre firmy potrafiły działać w sposób zorganizowany i wykorzystać sytuacje do rozwoju, zdecydowana większość starała się przetrwać.
Bardzo duża część korporacji świetnie sobie poradziła z szybkim wprowadzeniem zmian wymuszonych przez COVID-19. Przejście tysięcy pracowników na pracę zdalną, dostosowanie infrastruktury IT, gotowość pracowników do zmiany. Czym nie tylko utrzymała, ale wzmocniła swoją pozycje w oczach klientów.
W dużej mierze wpłynęły na to dwa czynniki:
- Wprowadzone i przetestowane procesy i procedury zarządzania kryzysowego. Które zostały szybko wdrożone na podstawie gotowych schematów.
- Bardzo dobrze rozwinięta świadomość zarządzania zmianą wśród pracowników oraz kierowników, którzy sami byli agentami zmiany. Tutaj zadziałała rozbudowana kultura Lean Leadership i kultura szybkiego rozwiązywania problemów.
Liderzy, którzy potrafili działać poza silosami i współpracować w kryzysie, nie nauczyli się tej umiejętności podczas pandemii, a zdobyli ją wcześniej. Potrafili działać wspólnie i współpracować ponieważ robili to na innych projektach. Wyuczone i wypracowane schematy zadziałały, ponieważ były częścią kultury.
Kultura Lean Leadership to:
- Leaderzy działając pod presją znalezienia rozwiązania, potrafią skupić się na problemie i jego przyczynie
- Dyrektorzy rozwiązujący problemy w miejscu ich występowania, a nie zza biurka.
- Menadżerowie potrafiący działać poza silosami,
- Kierownicy umiejący skupić się i zrozumieć przyczynę problemu, a nie na jego symptomy
- Leaderzy umiejący słuchać i angażować pracowników do rozwiązywania problemów,