Jak dać Klientowi doświadczenie kontroli nad sytuacją?
Zadbaj o to, by przede wszystkim umożliwić Klientom kontrolę nad mało przyjemnymi sytuacjami. W ten prosty sposób ich odbiór nieprzyjemnego zdarzenia zdecydowanie się poprawi. Na przykład już możliwość wyboru najwygodniejszego dla danego Klienta sposobu reklamacji może zdziałać bardzo wiele. Nie ma znaczenia, że i tak większość Klientów wybierze tę samą opcję. Dla nich liczy się fakt, że dano im wybór.
Niezależnie od sytuacji warto zapytać Klienta o jego preferencje. Już samo to pytanie daje mu poczucie kontroli. Jeśli decyzja nie jest dla niego łatwa i oczywista, dobrze jest mu pomóc mówiąc, że na przykład większość Klientów wybiera taki wariant. W ciekawy sposób z reklamacjami poradziła sobie pewna firma zajmująca się kopiowaniem dokumentów. Zredukowała liczbę skarg klientów pozwalając im wybrać opcję: na ile pilne jest ich zlecenie. Satysfakcja Klientów wzrosła bez konieczności zatrudniania nowych pracowników czy przyspieszania tempa wykonywania wszystkich zleceń.
Gdy Klient nie może decydować o rzeczach bardzo ważnych np. konstrukcji urządzenia, poczucie kontroli da mu już możliwość wyboru koloru obudowy czy karoserii samochodu. Dzisiejszych Klientów zniechęciłaby słynna dewiza Henry’ego Forda oferującego Klientom samochód każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny. Obecnie Klienci mają tak duży wybór, że na ich decyzję w coraz większym stopniu wpływają dostarczane im podczas zakupu doznania.
Na koniec jeszcze jedna uwaga: nawet w dawaniu Klientowi możliwości wyboru konieczny jest umiar. Zbyt wiele opcji do wyboru doprowadzi Klienta do frustracji, sytuacja niepotrzebnie się dla niego skomplikuje. Naprawdę, kilkanaście kolorów odkurzacza do wyboru wystarczy, natomiast konieczność decyzji pomiędzy siedmioma odcieniami zielonego przyprawia już o zawrót głowy.
Autorka: Joanna Kozioł