Niestety, złe decyzje rekrutacyjne są powodem frustracji managerów i zespołów oraz poważnych kosztów ponoszonych przez organizacje. Dlatego managerowie, którzy zdają sobie sprawę ze statystyk dotyczących rekrutacji, szkolą się, by podnieść swoje kompetencje w tym zakresie i uniknąć kosztownych błędów.
- Dwóch z trzech nowo przyjętych pracowników rozczarowuje podczas pierwszego roku zatrudnienia.
- Dwóch z trzech pracowników wolałaby pracować gdzie indziej.
- 95% kandydatów ubarwia swoje doświadczenie podczas rozmowy o pracę.
- Większość decyzji o zatrudnieniu podejmowana jest podczas pierwszych 5 minut rozmowy rekrutacyjnej i opiera się błyskawicznej „ocenie charakteru” kandydata przez managera.
- Powodem większości zwolnień nie jest brak fachowej wiedzy, ale brak umiejętności miękkich potrzebnych do wykonania określonej pracy w określonym środowisku.
- Większość firm opiera selekcję kandydatów na ich wiedzy technicznej i doświadczeniu, niewiele firm zwraca uwagę na czynniki, które rzeczywiście decydują o tym, czy kandydat będzie produktywny w konkretnym środowisku, zadowolony z oferowanej pracy i prawdopodobnie odniesie sukces w nowej organizacji.
- Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Michigan pokazały, że standardowy wywiad z kandydatem tylko w 14 procentach pozwala przewidzieć sukces rekrutacyjny – jest więc niewiele bardziej skuteczny od zatrudniania na „chybił-trafił”
W Polsce, przy okazji badania potrzeb szkoleniowych firm, często spotykamy managerów, którzy twierdzą, że rekrutacja jest czymś bardzo prostym i nie mają z nią problemów. Na pytanie, w jaki sposób rekrutują członków swojego zespołu, odpowiadają, że sprawdzają ich wiedzę fachową i oczekiwania finansowe. Zapytani o rotację w zespole, często przyznają, że jest ona większa niż zakładali, natomiast zazwyczaj uzasadniają ją słabą motywacją pracowników lub ich brakiem przystosowania do zespołu. Bardzo rzadko uznają ją za efekt własnych błędów w rekrutacji.
Zewnętrzny konsultant nierzadko dostrzeże jednak wady w procesie selekcji i rekrutacji kandydatów. Dlaczego? Dlatego, że managerowie często nie uświadamiają sobie ciężaru spoczywającego na rekrutacji i ilości aspektów, które powinni wziąć pod uwagę, oceniając, czy kandydat jest właściwą osobą na czekający wakat.