Produkty stają się coraz doskonalsze, ale zarazem trudniej wyróżnić się nimi wśród konkurencji w obrębie danej klasy.
Każda udana innowacja w produkcie zostanie bardzo szybko podpatrzona i udoskonalona. Przewagę konkurencyjną wynikającą z kompetencji i postaw pracowników zdecydowanie trudniej podrobić. Udoskonalenie obsługi to duże wyzwanie dla firm motoryzacyjnych. Czy warto w nie inwestować? Wiele wskazuje na to, że tak. Inwestycja w jakość obsługi serwisowej może nie tylko zapewniać regularne przychody, ale też w dłuższej perspektywie przyczynić się do zwiększenia lojalności klientów. Z raportu instytutu badania rynku J.D. Power and Associates i brytyjskiego magazynu motoryzacyjnego What Car? wynika, iż zapewnienie usług serwisowych gwarantujących wysoki poziom zadowolenia właścicieli samochodów może skutkować nawet czterokrotnym wzrostem lojalności klienta.
Na co najczęściej skarżą się klienci serwisów?
Przede wszystkim na problemy w dostarczaniu właściwych części na czas czy nie zapewnienie auta zastępczego. Na te czynniki pracownicy obsługi najczęściej mają niewielki wpływ. Natomiast sposób, w jaki klient będzie informowany o opóźnieniach i niedogodnościach, zależy od pracowników obsługi i ma bardzo duże znaczenie. Elegancka marka, drogi produkt tworzą wysokie oczekiwania klientów wobec serwisu. Płacąc za usługi w autoryzowanym serwisie, spodziewają się, że na każdym kroku odczują tą wysoką jakość usługi i obsługi, wyższą niż w innym przypadkowym serwisie. Wybierając serwis autoryzowany może nie umieliby dokładnie dookreślić czego konkretnie oczekują od obsługi. Pewnie użyliby ogólnych stwierdzeń, że powinna być profesjonalna, porządna, fachowa itp. Jednak nie dajmy się zwieść, że klienci nie wiedzą czego chcą. Od tego, jak zostaną potraktowani, będzie zależało bardzo wiele. Zadowoleni chętnie wrócą do tego samego serwisu przy kolejnej okazji. Może nawet polecą go znajomym.
Działa to jednak i w drugą stronę.
W sytuacji, gdy klienci będą niezadowoleni, powiedzą już precyzyjnie o co chodzi, na przykład, że w serwisie obsługa była nieuprzejma, musieli długo czekać, nikt ich nie poinformował o opóźnieniu itp.
Mając kontakt z nieuprzejmym pracownikiem autoryzowanego serwisu klient może zniechęcić się również do marki i firmy. Myśl o zakupie kolejnego samochodu tej marki nie będzie już dla niego kusząca. Swoją opinią równie chętnie, a nawet z większym zapałem niż pochwałą, podzieli się ze znajomymi, a może też opisze ją na forum internetowym, żeby przestrzec innych. Takie opinie nie przyczynią się do pozyskania nowych klientów, którzy decyzję o wyborze marki nowego samochodu często konsultują ze znajomymi i poprzedzają przeglądaniem opinii w Internecie. Poza informacjami o jakości produktu z pewnością dotrą także do opinii o jakości serwisu i postawie jego pracowników.