Czy to jest konieczne?
Jeśli nie oprzemy rozwoju na diagnozie w zasadzie wszystkie drogi będą tam prowadzić.
Czasem nie jest łatwo nazwać co będzie potrzebne kontentemu pracownikowi. Bazowanie jedynie na deklaracjach pracownika, który szuka formy rozwojowej dla siebie może być trafione dla tego pracownika ale czy dla zespołu, działu czy firmy?
Temu służą specjalne metody badawcze pozwalające wyjść jedynie poza chęć pracownika.
Jak to może się odbyć?
Głównym narzędziem identyfikacji potrzeb szkoleniowych (IPS) są różnego rodzaju:
- wywiady z liderami, przełożonymi zespołów czy konkretnego pracownika
- badania jakościowo-ilościowe w formie ankiet, najczęściej online
- oceny 360, 270 lub 180 – pozwalające ocenić potrzeby poprzez ocenę zachowania także przez współpracowników, szefów czy klientów
- Development Center (Centrum Rozwoju) – specjalnie zaplanowany proces głębokiej i wielowymiarowej oceny kompetencji a w raz z nimi luk i potrzeb
Efektem badania potrzeb jest jasność czego trzeba danemu pracownikowi, grupie pracowników czy danemu zespołowi, zawsze z uwzględnieniem kontekstu biznesowego (celów biznesowych, momentu rozwoju firmy).
Korzystając z poniższego linku możesz sprawdzić jak takie badanie mogłoby wyglądać.
https://www.webankieta.pl/ankieta/1211682/badanie-potrzeb-szkoleniowych-pracownikow-firmy.html
Analogiczne lub mocno zmodyfikowane pomoże Ci zorientować się w skali potrzeb rozwojowych pracowników firmy.
Tego typu badanie pozwala: