Produktywność pracownika
W praktyce biznesowej przewija się także pojęcie produktywności pracownika. Jest onazjawiskiem nieustająco analizowanym na wielu obszarach. Począwszy od pracownika pracującego na przysłowiowy akord przy taśmie produkcyjnej kończąc na pracy koncepcyjnej przy dowolnym projekcie. Na produktywność pracownika składa się wiele czynników, między innymi jego wiedza potrzebna do realizowania zadań, skuteczność i determinacja w dążeniu do realizacji celu czy też odpowiednie warunki, sprzyjające realizacji zadania na wysokim poziomie. Istotna jest rola menedżera i jego techniki motywacji, ważny jest zespół współpracowników a także przestrzeń, w której pracownik na co dzień funkcjonuje.Pewnym wyznacznikiem produktywności jest także kreatywność pracownika. Według koncepcji Amabile, Conti, Coon, Lazenby i Herron (1996) twórczość zależy od trzech czynników: umiejętności ogólnych związanych z kreatywnością, umiejętności potrzebnych w danej dziedzinie działalności oraz motywacji do wykonania zadania.
Wart uwagi jest tutaj fakt transformacji, jakie ciągle przechodzą rożne organizacje na całym świecie. Dzięki temu różne kompetencje jednostki jako pracownika są rozwijane i coraz efektywniej wykorzystywane na potrzeby danej organizacji. Jako swoisty symbol zmiany sposobu myślenia można uznać słowa rzekomo wypowiedziane przez pracownika East Cost – fabryki związanej z przemysłem kolejowym w Wielkiej Brytanii – „Przez 20 lat płaciliście za moje ręce a mogliście mieć moją głowę za darmo, ale nigdy o to nie poprosiliście”. To dość trafnie obrazuje zakres zmian, jakie się zadziały na przestrzeni lat w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Kolejnym przykładem zmian, nieco bardziej współczesnym, może być trend od kilu lat obserwowany w biznesie: zmiana roli menedżera czy kierownika projektu, wcześniej postrzeganych tylko w funkcji nadzorcy, aktualnie można zaobserwować bardziej partnerskie relacje oraz dążenie do zapewnienia w organizacji różnych stylów przywództwa.
Na przestrzeni czasu biznes i organizacje przechodziły różne transformacje i prezentowały wiele podejść do zasobów ludzkich: na początku ludzie funkcjonowali w sztywnej strukturze, która eliminowała wszelkie indywidualne podejście. Pracownicy byli traktowani jako osoby całkowicie uległe, bierne i zależne, miały też zrównane prawa wewnątrz organizacji. Potem przyjęto, że pracownicy chcą i poszukują sensu i odpowiedzialności w swojej pracy, ludzie charakteryzują się wysoką kreatywnością, zaangażowaniem oraz silną potrzebą osobistego rozwoju. Wraz z rozwojem technologii organizacje przechodziły różne przemiany strukturalne, filozofii funkcjonowania oraz strategii marketingowej i Human Resource Management (HRM).
Trafnie zaprezentował ten system transformacji Michał Stasiakiewicz (2002) w swoim opracowaniu dotyczącym zachowań twórczych w organizacji. Odwołując się do typologii organizacji Bolwijna i Kumpego (1996; za: Stasiakiewicz, 2002) wskazał iż w miarę rozwoju struktur oraz potrzeby efektywnego wykorzystania zdolności pracowników, w organizacji powinna zmniejszać się zależność i podporządkowanie pracowników. Praca i sama organizacja powinny być elastyczne i dawać możliwość odstępowania od schematów tak, aby pracownik miał możliwość jak najlepiej wykonywać swoją pracę. Szczególnie sprzyjające będą tutaj organizacje innowacyjne, w których występuje poziomy system komunikacji, podejmowanie decyzji ma modułowy charakter, kontrola jest rozproszona a zakres uprawnień bardzo szeroki. Kluczową rolę tutaj odgrywa Zarząd oraz dział HR jako dział bezpośrednio odpowiadający i tworzący kulturę organizacyjną. Jeśli organizacja jest nastawiona na rynek i charakteryzuje się dużą zmiennością to kluczową rolę odgrywa strategia marketingowa, która ustawicznie monitoruje i kreuje potrzeby konsumenckie.
Analizując działania biznesowe takich pionierów innowacji jak firmy Apple, 3M, Gore Associates, czy Google nie mamy wątpliwości, iż nastawienie na czynnik ludzki i jego kreatywność ma niebywale znaczenie dla sukcesu biznesowo-finansowego organizacji.