Słuchają mnie ale nie słyszą
Firmy decydują się na wdrażanie badań lub innych działań, w których pracownicy mogą podzielić się swoją opinią, tym jaka jest ich satysfakcja, zaangażowanie oraz tym, co według nich, należy zmienić aby poprawić doświadczenia ich i klientów. Niejednokrotnie badania te są bardzo kosztowne i czasochłonne. I wszystko byłoby w porządku, gdyby nie fakt, że zdarza się, że ich wyniki lądują w szufladzie. Zasada ‘pytasz o zdanie – podejmij działanie’ powinna zawsze przyświecać wszelkiego rodzaju badaniom pracowników czy programom nastawionym na zgłaszanie usprawnień. W przeciwnym razie pracownicy nie dostrzegając, że ich głos ma znaczenie przestaną się angażować, nie będą wyrażać swojej opinii. W ich percepcji będzie dominowało “po co, skoro i tak nikt mnie/nas nie słucha?”.
Więcej o znaczeniu analizy niezadowolenia klienta pisałam we wcześniejszym wpisie dt. Root Cause Analysis
To co w końcu mam robić?
Klient jest najważniejszy ale musisz zrobić wynik sprzedażowy bez względu na wszystko. Klient jest najważniejszy ale musisz skrócić czas rozmowy. Klient jest najważniejszy ale… No właśnie. Chcemy aby pracownicy dbali o klienta jednocześnie stawiając cele, które nie zawsze są tożsame. Oczywiście, finalnie, w każdej firmie na koniec dnia liczy się wynik finansowy. Jednak czy zbudowany na negatywnych doświadczeniach klientów będzie wynikiem długoterminowym? Czy klient, któremu został “wciśnięty” produkt, którego nie chciał lub czy klient, dla którego pracownik nie miał czasu, nie wyjaśnił wszystkiego, będzie klientem lojalnym? Kupi ponownie produkt/usługę? Poleci innym osobom?
Jeśli nie zadbamy odpowiednio o pracowników, oni nie zadbają o klientów a firma zamiast wzrastać będzie ponosić koszty. Zbędne kontakty, reklamacje, utrata klientów, brak nowych, to tylko ich część. Firmę kształtują ludzie, którzy w niej pracują. Z tą świadomością należy wdrażać i realizować strategię zarządzania doświadczeniami klientów. Samo zaangażowanie pracowników jest bardzo złożone. Wpływają na nie różne czynniki. Zdarza się, że zależy tylko od nich samych. Jednak w zdecydowanej większości przypadków mamy wpływ na to jaki będzie poziom zaangażowania.
Zobacz webinar, podczas, którego podzielę się dobrymi praktykami i pomysłami na to jak angażować i zaangażować by odnosić sukcesy w dostarczaniu klientom pozytywnych doświadczeń.
Wszystkie ręce na pokład, czyli jak angażować pracowników w budowanie pozytywnych doświadczeń klientów