Customer Experience, Customer Experience Management, Obsługa klienta... jeszcze jedno spojrzenie, które może Ci się przydać
Będąc sprzedawcą w jednym ze sklepów, miałam przyjemność przebywania wśród różnych, często specyficznych i indywidualnych klientów. Do każdego z nich potrzebne było trochę inne podejście ale każdy z nich oczekiwał jednego, zakupu produktu po który przyszedł. „Mam wybór”. Jakże popularnie używany zwrot w podejmowaniu decyzji zakupowych. Mam wybór zdecydować czy wolę, to od tamtego, czy w wyborze kieruję się kolorem, marką, sprzedawcami, czy kolorem farby w sklepie. Mogłoby się wydawać, że tak ogromny wybór, pozwoli klientom i firmom osiągnąć to co sobie założyli. Fakt! Jest to ułatwienie i świetna opcja dla klientów ale niestety nie dla sprzedawców próbujących pozyskać klienta i zarobić.
Chcąc utrzymać się na rynku, dana firma musi zaproponować usługę lub sposób jej realizacji, w taki sposób by wyróżnić się wśród innych i po którą klienci będą wracać. Jednak problem polega na tym, że obecnie, mając tak dużą konkurencję, ciężko przebić się ze swoją ofertą. Firmy coraz częściej stają na głowie by klient wybrał właśnie ich. Oferują różne udogodnienia, karty lojalnościowe, gratisy, okazyjne ceny, promocje, czerwony dywan, kawior i szampan (chociaż jeśli chodzi o tą końcówkę to jeszcze się z takim rozwiązaniem nie spotkałam, a szkoda bo z ciekawości skosztowałbym kawioru) itp. Jednak takie działania, może i są efektowne ale w dłuższej perspektywie niekoniecznie przyniosą spodziewany efekt, ponieważ zawsze znajdzie się ktoś oferujący jeszcze więcej i jeszcze lepiej (do kawioru, szampana i czerwonego dywanu w gratisie dodawana jest jeszcze wanna z hydromasażem).
Próbując naśladować konkurencje, można zatracić własny cel, klienta, który póki co jeszcze jest (pewnie przez tego szampana) ale też mnóstwo pieniędzy, których nie będziemy w stanie odrobić. Dlatego tak ważna obecnie jest więź łącząca klienta z daną firmą/marką. Często jest to inwestycja długoterminowa i żmudna ale może ona doprowadzić do jak najlepszych wyników dla danej firmy. Formy kontaktu z klientem są różne i coraz częściej zauważamy nowe działania i trendy.