Sztuka prezentacji

prezentacja
wywieranie wpływu
wystąpienia publiczne

Mistrzowska prezentacja nie jest dziełem przypadku. To szczególny rodzaj sztuki, tworzonej dla jedynego w swoim rodzaju, niestandardowego odbiorcy.

Tomasz Kras 2019 BS Tomasz Kras
XSztuka prezentacji crop.png.pagespeed.ic .CzLEjh3HtE

Jak przygotować i prowadzić prezentację?

Kluczem do sukcesu jest umiejętne wykorzystanie warsztatu osobowości i dostępnych narzędzi: słów, gestów oraz zdolności interpersonalnych. Prezenter odgrywa w tej sztuce szczególną rolę – przyjmując perspektywę klienta odpowiada na jego indywidualne oczekiwania, jednocześnie dążąc do osiągnięcia zamierzonego celu. Jaki jest więc ów cel prezentacji? Poruszający spektakl z happy end’em, czyli innymi słowy – skuteczne zakomunikowanie wybranych treści oraz wywołanie określonej reakcji klienta.

Autoportret, czyli kim jestem?

Pierwszorzędnym wyzwaniem dla prezentera jest… poznanie samego siebie. Świadomość własnych atutów i predyspozycji, jak również rażących braków i niedoskonałości pozwala bowiem na dopasowanie formy prezentacji do osobistych „możliwości scenicznych”. Nienaturalne zachowanie oparte o sztywny scenariusz znacznie obniża wiarygodność przekazu i tym samym wywiera negatywny wpływ na percepcję prezentera oraz skuteczność jego wystąpienia.

Portret publiczności, czyli kim jest mój Klient?

Kolejnym kamieniem milowym na drodze do stworzenia prezentacji na mistrzowskim poziomie jest zaznajomienie się z osobą Klienta. Początkowo jest jedynie widzem, lecz w scenie finałowej to właśnie on przejmuje inicjatywę i podejmuje ostateczną decyzję handlową. Rola prezentera sprowadza się więc do umiejętnego odegrania pierwszych partii spektaklu. Stąd strategicznego znaczenia nabiera znajomość Klienta, jego potrzeb handlowych oraz oczekiwań względem samej prezentacji. Wyjątkowe traktowanie, indywidualnie dobrany przekaz oraz niestandardowa forma wystąpienia pozwolą pozytywnie zaskoczyć Klienta, a także ułatwią komunikację handlową.

Porywająca scenografia, czyli jak zbudować prezentację?

Forma prezentacji stanowi dopełnienie wszelkich dążeń „scenicznych” prezentera. Zasadniczą rolę odgrywa prostota przekazu, który powinien być w pełni zrozumiały i możliwie najbardziej przystępny. Niewielka liczba slajdów, intrygujące i sugestywne hasła, zaskakujące porównania, pełne inwencji przykłady oraz estetyczne wizualizacje – oto recepta na ciekawą i barwną prezentację, która z pewnością zapadnie w pamięć nawet najbardziej wymagającej publiczności.

Premiera, czyli… do dzieła!

Prezentacja – choć określona mianem sztuki – nie jest tak zwaną „sztuką dla sztuki”. Ma ściśle określony cel oraz zindywidualizowanego odbiorcę, stąd też nie może stać się szablonowym tworem na wszelkie okazje. Każda kolejna prezentacja powinna być premierą – nowym dziełem prezentera, który doskonaląc swój warsztat wciąż porywa, rozbudza emocje i motywuje Klienta do podjęcia oczekiwanej decyzji handlowej.

 

Świadomie zwiększaj skuteczność swoich wystąpień i… prezentuj się dobrze!